Kde procvičit astrobiologii? V italských sirných jeskyních

26.05.2015 - Stanislav Mihulka

Když zatím neumíme doletět k jiným světům, musíme vzít zavděk pozemskou exotikou

Studenti astrobiologie to mají těžké. Pokud nedojde k úžasným a naprosto nečekaným převratům v technologiích, tak se asi ještě velmi dlouho nepodívají na místa, kde by mohli uplatnit své poznatky v terénu. Naštěstí jsou ale i na Zemi místa, kde je možné leccos z astrobiologie natrénovat.

Astrobiologové Pensylvánské státní univerzity jezdí do Itálie. Mají tam temné sirné jeskyně prodchnuté pekelným pachem, které Američanům připomínají antický zážitek s podsvětím. Studenti si ale rozhodně moc nestěžují.

Podle nich je to dobré místo, kde se dá začít s organismy extrémních prostředí. I tady sice něco žije, běžné pozemské přírodě se to ale moc nepodobá. Žijí tu bakterie, které dovedou získávat energii oxidací síry a vytvářejí tady houževnaté biofilmy, které pokrývají snad úplně všechny možné povrchy.

Studenti Pensylvánské státní univerzity si tu užijí náročný program, poznají leccos nového z geologických věd, biologie nebo astronomie a vypracují si tu vlastní výzkumné projekty. Když je to zmáhá, tak mají možnost relaxovat v italských kavárnách, restauracích nebo ve všudypřítomných památkách. Pokud přece jen někdy letěli dělat výzkum na jiné planetě, budou jistě připraveni.

Pennsylvania State University