Kde se bere záře v emisní mlhovině Plamínek?

10.12.2014 - Martin Reichman

Ve vzdálenosti 1 500 světelných let se v souhvězdí Orion nachází mlhovina, která díky své záři a tmavým prachovým pásům vypadá jako plápolající plamínek. Svit tohoto kosmického plamenu pochopitelně není dán skutečným ohněm, nýbrž září jasné hvězdy Alnitak.

Tato hvězda je na snímku vidět vedle mlhoviny vpravo a emisní mlhovinu Plamínek ozařuje energetickým světlem, které vyráží elektrony z tamních velkých mračen vodíku. Velká část této záře je důsledkem rekombinace elektronů a ionizovaných atomů vodíku.

Obraz mlhoviny Plamínek (NGC 2024) vznikl kompozicí snímků viditelného a infračerveného spektra, které mladou hvězdokupu zviditelňuje. Mlhovina je součástí Komplexu molekulárních mračen v Orionu, což je hvězdotvorná oblast, do které patří například i slavná mlhovina Koňská hlava.

• Zdroj fotografií: Robert Nemiroff, Jerry Bonnell