Kde se vzaly záhadné duny na Marsu

21.09.2014 - Martin Reichman

Sonda MRO před několika dny pořídila snímky zvláštních dun na povrchu Marsu. Jakým způsobem ale vznikají vědci netuší

Světlé vlnky rozeseté po povrchu Marsu jsou příčně naváté hřebeny pravděpodobně jemného, homogeního materiálu. Jakým způsobem ale přesně vznikají, vědci zatím netuší. Z fotografií s vysokým rozlišením, které minulý týden pořídila planetární sonda Mars Reconnaissance Orbiter je patrné, že naváté hřebeny jsou vysoké přibližně 6 metrů a nacházejí se několik desítek metrů od sebe.

Přestože se podobné duny objevily na více místech marsovského povrchu, mnohem častěji se vyskytují na jeho severozápadní straně. Obvykle jsou orientovány kolmo ke směru převládajících větrů, z čehož vědci vyvozují, že se vrství svisle.

MRO tyto duny zachytila pomocí kamery HiRISE, která má reflekční zrcadlo o průměru půl metru. Jedná se tak o největší zrcadlo používané v rámci mise zkoumající daleký vesmír. Zrcadlo o této velikosti umožňuje pořizovat snímky objektů již od 30 centimetrů.