Kdo byla Eliška Jungová? Kráska, i drsná závodnice za volantem

09.10.2017 - Kateřina Höferová

Nerychlejší žena světa. Mistryně volantu. Skutečně nebezpečný soupeř. Tak se Elišce Jungové přezdívalo. Jen málokdo by přitom čekal, že šlo o drobnou, dvacetiletou dívku

Eliška Jungová -<p>Platila za největší krasavici každého závodu. Mezi jejími ctiteli byl třeba samotný Jean Bugatti či závodník Jiří Kristián Lobkowicz. Eliška oba odmítla</p>
Eliška Jungová -

Platila za největší krasavici každého závodu. Mezi jejími ctiteli byl třeba samotný Jean Bugatti či závodník Jiří Kristián Lobkowicz. Eliška oba odmítla


Reklama

Eliška Jungová prý byla malá jako panenka. Vážila sotva padesát kilo, byla něžná a elegantní. Měla mnoho ctitelů. Její život byl plný dobrodružství, úspěchů, ale i tragických okamžiků. 

Narodila se čiperka

V Olomouci sídlí zámečnická rodina. Rodiče a jejich osm dětí. A mezi nimi i Alžběta Pospíšilová. Je začátek dvacátého století. I když rodina nemá peněz nazbyt, děti jsou vedeny přísně. Dobrý prospěch ve škole je samozřejmostí. A zájmy? Hlavně nějaké smysluplné. Malá Alžběta tedy plave, jezdí na kole, chodí do Sokola, věnuje se hudbě, ráda čte a co víc, má neskutečný talent na jazyky. Němčinu ovládá od útlého dětství. Sama se naučí anglicky. Během dospívání potom ještě francouzsky a italsky. Později vzpomíná na své dětství jako plné příjemných zážitků. Pravdou ale je, že čtyři její sourozenci pár let po sobě zemřeli! Rodiče stárnou, sami na všechno nestačí. Jít studovat a nechat se živit tedy nepřipadá v úvahu. Malá Alžběta nastoupí do svého prvního zaměstnání už v šestnácti letech!

Divoká láska s vůní benzínu

Je šikovná a energická. Jako korespondentka v bance je svižná a je na ni spoleh. Kdo je jejím nadřízeným? Jakýsi Vincenc Junek. Je mu něco přes dvacet. Je trochu arogantní, ale jistý šarm jistě má. První jiskry přeskočí rychle. Ale co naplat. On má prý vážnou známost, Alžběta zase tajná dostaveníčka s mladým studentem. Nic ale netrvá věčně. Junka převelí do Brna a jeho schopná spolupracovnice odchází s ním. Po nějaké době ho následuje i do Prahy. Tady už je jejich vztah poněkud vážnější. Rozhodně ale ne zalitý sluncem. Hádky, rozchody, smiřování. Stále dokola.

Mladá dívka hovoří několika jazyky a chce cestovat. Milenci zamává a odjede do Francie. Pracuje v zahradnictví, piluje francouzštinu a za celou dobu nenapíše ani řádku. Prchlivý Vincenc si uvědomí, že mu odešla láska jeho života! Ale nevzdá se. Z povrchního mladíka se stane vášnivý automobilista. A jejich další setkání? Ve Francii. Romantiku ale nečekejte. Sejdou se na výstavě automobilů. Láska je zpátky a s ní i jejich nová společná záliba. Jmenuje se Bugatti T32.

Po svatbě nepřijde rodina, ale první závody

Svatba je malá, ale krásná. Ti dva jsou jako hrdličky. A taky to trvalo. Manželé Junkovi. Ale ještě jedna změna. Alžběta se zároveň nechá přejmenovat na Elišku. Proč? Jméno Alžběta se v cizích jazycích překládá jako Elizabeth. V česku potom Eliška. Její plány jsou hlavně za hranicemi. Nové jméno vše usnadní. Mladý pár poprvé závodí rok po svatbě. Vincenc jako řidič, Eliška jako spolujezdkyně. Je ale malá, nedosáhne na pedály. Co s tím? Inu, poradí si. Problém vyřeší několik polštářů. A úspěchy na sebe nenechají dlouho čekat. První medaile a první poháry.

Novomanželce však role spolujezdce nestačí. Udělá si tajně řidičské zkoušky. Když si její manžel koupí nový vůz, vezme si jeho starý. „Žena závodí v autě, žena závodí v autě! Vždyť si srazí vaz!“ Tak zněly první reakce. Brzy se ale obavy rozplynou. Eliška zvítězí na nejobávanějších závodech u nás i v zahraničí. Tleskají ji davy milovníků rychlého sportu. Nikdo už nepochybuje o tom, že drobná žena se může směle postavit největším mužským závodníkům.

Rychlý konec

Po každém návratu ze závodu ji vítají davy fanoušků. Ji i jejího manžela. Konečně se zase ví, kde leží Československo! Eliščina zářivá kariéra závodnice trvá čtyři roky. Ukonči ji tragická událost. Manželé se vydají na závod do Německa. Vincenc ale trasu nezvládne. Na měkkém asfaltu dostane smyk a narazí hlavou na skálu.Nemá přílbu a je na místě mrtvý. Z mladé manželky je rázem vdova. Klíče od auta pověsí na hřebík. Z jejich společného velkého bytu v centru Prahy se přestěhuje do malého podkroví a začne pracovat pro motoristické časopisy. Je sama. Léta utíkají. Rodiče už nemá, se sourozenci se příliš nestýká. Její další bratr zemře. Je ale otcem malého chlapce. Kdo se o něj postará? Elišce je čtyřicet let a její smutek a samota se rázem rozplynou.

Malý chlapec přinese do života nové světlo. Stará se o něj výborně! Znovu se objevuje ve společnosti. Pracuje pro Jana Baťu, kde navrhuje a vylepšuje pneumatiky na auta. Zakládá spolek pro ženy řidičky. Dokonce se podílí na plánování výstavby Masarykova okruhu v Brně. Je aktivní jako dřív. Cestuje, seznamuje se s novými lidmi. Její životní elán na několik let přeruší druhá světová válka, ale hned potom se vrací zpátky k práci. Podruhé se provdá. Láska k automobilům ji vydrží celý život. Ten skončí pár měsíců po jejich třiadevadesátých narozeninách.

  • Zdroj textu:

    100+1 historie SPECIÁL podzim 2016

  • Zdroj fotografií: Wikipedie

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

T-Pod společnosti Einride se jako první autonomní kamion může zařadit do běžného provozu.

Zajímavosti
Revue

Oblíbené smažené vodní ploštice na trhu v Thajsku

Věda

Rover Curiosity se blyští na snímku kamery HiRISE

Vesmír

Batolec červený v plné kráse   

Příroda
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907