Kdo by mohl zvítězit nad nádory mozku? Chimérické viry příbuzné vzteklině

27.04.2015 - Stanislav Mihulka

Chimérické viry příbuzné vzteklině si vedou velmi dobře v léčbě nebezpečných nádorů mozku

Mozkové nádory jsou nesmírně nebezpečné a je velice obtížné je léčit. Mozek je totiž velmi dobře chráněn a k mozkovým nádorovým buňkám totiž pronikne málokteré léčivo. Vědci z Yale si ale pro léčbu mozku našli nepravděpodobného spojence, zuřivý virus z příbuzenstva vztekliny.

Tímto spojencem se stal virus VSV, který umí proniknout do mozku a napadnout buňky nádoru. Ve své divoké podobě je ale virus VSV lidem nebezpečný, protože jim může vážně poškodit nervovou soustavu. Badatelé proto vytvořili z viru VSV chimérické viry, když do jejich genomu namíchali kus sekvence viru krvácivé horečky Lassa.

Chimérické viry se osvědčily. Úspěšně vyhledávaly a likvidovali rakovinné buňky v mozku laboratorních myší. Teď přijdou na řadu pokusy na lidech. Pak se ukáže, jestli se slibná terapie dostane až k pacientům s nádory mozku.

Yale News, Journal of Virology