Kepler-438b: Nejslibnější dvojče Země čelí ničivým super erupcím

18.11.2015 - Martin Reichman

Exoplaneta Kepler-438b vypadala jako ideální svět, který by mohl hostit život. Nový výzkum ale naznačuje, že to s podporou života tak slavné nebude

Exoplaneta Kepler-438b byla na seznamu Zemi podobných světů doposud nejvýše. Podle vědců se jedná o kamenný svět s teplotou jen o málo vyšší, než jaká panuje na Zemi. Nachází se v tzv. obyvatelné zóně a její velikost je také příznivá – je jen o 12 % větší než naše planeta. Největší překážkou se zdála její přílišná vzdálenost – od Země ji dělí nepřekonatelných 475 světelných let. Zdá se ale, že nyní o svůj titul „dvojčete Země“ zase přijde.

Stoleté super erupce

Podle nové studie britské University of Warwick, čelí Kepler-438b každých přibližně sto let super erupcím, desetkrát silnějším, než jaké kdy byly zaznamenány na Slunci. Jejich zdrojem je mateřská hvězda exoplanety – červený trpaslík třídy M. Podle vědců síla těchto super erupcí odpovídá 100 miliardám megatun TNT. Běžné sluneční erupce přitom produkují energii 100× menší.

Super erupce jsou doprovázeny masivním výronem koronální hmoty, která doslova bičuje exoplanetu. Aby byl  Kepler-438b schopen hostit život, musel by mít mimořádně odolné magnetické pole. Podle Dr. Davida Armstronga z univerzity ve Warwicku je ale mnohem pravděpodobnější, že tyto super erupce již dávno připravily exoplanetu o její atmosféru a tím i o podmínky pro život jak jej známe