Kepler objevil nejstarší planetární systém: Planet jako Země může být více

30.01.2015 - Martin Reichman

Nejnovější objev ukazuje, že systémy podobné naší Sluneční soustavě vznikaly již mnohem dříve, než se čekalo. Šance na existenci dvojčete naší Soustavy je tak mnohem vyšší

Kepler 444 je hvězda podobná našemu Slunci, jen je zhruba o čtvrtinu menší a mírně chladnější. Nachází se ve vzdálenosti 117 světelných let od Země a tvoří centrální hvězdu pro pětici kamenných planet. Planety samotné, se sice nachází v obyvatelné zóně, vědci ale předpokládají, že mají jen velmi řídkou, případně vůbec žádnou atmosféru. Svou mateřskou hvězdu obkrouží přibližně za 10 dnů a velikostně odpovídají Merkuru až Venuši.

Nejzajímavějším je ale na systému Kepler-444 jeho věk. Vědci jej odhadují na 11 miliard let a je tedy zhruba 2,5× starší než naše Sluneční soustava. Zároveň to také znamená, že se planety, které by teoreticky mohly hostit život, tvořily od nejrannějších věků naší Galaxie. Vědci z toho vyvozují, že možnost existence Zemi podobné planety hostící život, se tak s novým objevem výrazně zvyšují.

• Zdroj fotografií: Tiago Campante, Peter Devine