Kočičím parazitem proti rakovině: Je na obzoru revoluční vakcína?

23.07.2014 - Jan Miklín

Parazitem kočkovitých šelem, prvokem Toxoplasma gondii, je nakažena asi třetina lidí, avšak většinou nepociťují žádné příznaky. Vědci nyní zjistili, že částečnou modifikací prvoka je možné jej upravit k boji proti rakovinným buňkám

Toxoplazmóza – tedy onemocnění vyvolané tímto prvokem u člověka – se u naprosté většiny lidí na první pohled neprojevuje. Výzkumy českého vědce Jaroslava Flégra ukazují, že prvok je schopný pomalu měnit podobu člověka (avšak jen v rámci jemné „úpravy“ rysů) či zvyšovat sklon k riskování, přímé nebezpečí hrozí jen těhotným ženám a imunokompromitovaným lidem, například s AIDS.

Nákaza proti nákaze

Vědci z týmu pod vedením Davida Bzika z Dartmouth University nyní zjistili, že přítomnost Toxoplasma gondii v lidském těle dokáže stimulovat imunní reakci schopnou potlačit rakovinné bujení. Princip je relativně jednoduchý: rakovinné buňky potlačují reakci imunitního systému v zájmu svého přežití, avšak v případě přítomnosti toxoplazmy jsou tyto reakce obnoveny a tělo začne vytvářet cytotoxický T-lymfocyty (tedy buňky rozpoznávající a likvidující vnitrobuněčné parazity) i další buňky bojující proti nádoru.

Infikace pacienta jinou nemocí potlačující tu první samozřejmě není ideální řešení. Proto vědci geneticky upravili prvoka tak, aby se nebyl schopen dále rozmnožovat. Účinky Cps – jak upravenou verzi Toxoplasma gondii vědci nazvali – jsou zcela unikátní, protože obnovují přirozenou sílu imunitního systému. Po proběhnuvším testování na myších však ještě výzkumníky čeká dlouhá cesta při vývoji látky, která by se jednou mohla stát injekcí proti rakovině pro lidi.

• Zdroj fotografií: George Nankervis/ aapredbook.aappublications.org