Kočka domácí: Jeden z nejvýkonnějších zabijáků

27.09.2014 - Lucie Paseková

Přibližně 20 000 000 000 zvířat zabije každý rok kočka domácí jen ve Spojených státech. Že je to přece přítulný mazlíček, který se roztomile rozvaluje na vašem gauči? Nenechte se oklamat – kočky jsou jedním z nejvýkonnějších zabijáků na světě

Podle nové studie Centra pro migraci ptáků na Smithsonian Conservation Biology Institute ve Washingtonu usmrtí kočičí mazlíci ročně jenom v USA 1,4 až 3,7 miliardy ptáků. A u savců jsou čísla ještě hrozivější – 6,9 až 20,7 miliardy. To je čtyřikrát více, než se doposud předpokládalo.

„V kočičích čelistech najde smrt více ptáků a savců než pod koly aut, ve větrných turbínách, kvůli otravě pesticidy či po nárazech do mrakodrapů,“ shrnuje výsledky studie její spoluautor Peter Marra.

Největší nepřítel ptáků

Výzkum loveckých schopností amerických koček proběhl v rámci většího projektu, jenž má za úkol zkoumat faktory, které ohrožují ptačí populaci. Výsledky studie vědce překvapily – kočky jsou podle ní největším nepřítelem ptáků. A pokud prý lidé nezakročí, mohou v budoucnu vyhladit celé populace opeřenců i hlodavců.

„Abychom zachovali integritu našich ekosystémů, musíme uchránit zvířata, která v něm hrají klíčovou roli. Pokaždé, když ztratíme jeden druh nebo dojde ke snížení jeho populace, nastanou změny v ekosystémech, na nichž jsme jako lidé závislí. To je problém, kterým se musíme začít okamžitě zabývat,“ upozornil další vědec z washingtonského institutu, George Fenwick.

Domácí mazlíčci i divoké šelmy

Autoři studie spočítali, že v amerických domácnostech žije 84 milionů kočičích mazlíčků. V přírodě se pak volně pohybuje dalších 30 až 80 milionů koček domácích. A právě tito divoce žijící jedinci jsou zodpovědní za největší počet ulovených zvířat: podle studie jich zabijí třikrát více než kočky chované v domácnostech.

Ale ani domácí mazlíčci, kteří mají dostatek potravy, se lovu nevyhýbají a zabíjejí pro zábavu – jejich lovecký instinkt je totiž velmi silný. Oběťmi bývají nejčastěji čipmankové, vzácné druhy rejsků či střízlíci zahradní. Bohužel se kočky spíše vyhýbají lovu druhů, jejichž úbytek by byl žádoucí: například potkani zavlečení z Evropy je příliš nezajímají.