Jak dobře jsou placeni američtí a evropští kosmonauti?

22.05.2014 - Redakce

Být kosmonautem není je rizikové, ale i prestižní povolání. Kolik za takovou práci berou v Americe a v Evropě?

Cesta do vesmíru je jen malou částí práce kosmonautů a astronautů. Většinu času trácí na Zemi přípravou na vesmírný let, ať už mentální nebo fyzickou. A také musí na rodné planetě platit své účty. Jejich odměna se odvíjí jak podle zkušeností, tak podle vzdělání.

NASA má aktuálně 43 aktivních astronautů a osm astronautů v přípravce, kteří byli do týmu vybráni v roce 2013. Poté, co je dokončen základní výcvik, stávají se z nich astronauti-kandidáti. A i když jsou poté vybráni do týmu, může trvat roky, než se dostanou do vesmíru. Někteří astronauté jsou civilisté, další přichází z armády.

Placeni jsou podle zařazení do třídy, GS-11 až GS-14. Rozmezí platů pak v roce 2012 činilo 64 724 dolarů ročně u G11, až po 141 715 dolarů u G14. Po přepočtu to vychází přibližně na 113 až 248 tisíc korun měsíčně.

Poslední kosmonauti ESA byli vybráni do týmu v roce 2009. Všichni se už buď zúčastnili vesmírné mise, nebo byli vybráni do některé budoucí. Placeni jsou podle třídy A2 až A4, kdy noví rekruti jsou zařazováni do A2 a v A4 se nacházejí ti, co už do vesmíru letěli.

Ve třídě A2 činí plat 58 848 eur ročně a v A4 pak 84 372 eur ročně. Po přepočtu na koruny a měsíc to vychází přibližně na 132 až 190 tisíc.

Universe Today