Kolik toho vydrží: Dvojice astronautů stráví na ISS celý rok jako pokusní králíci

22.01.2015 - Martin Reichman

V rámci unikátního projektu stráví Američan Scott Kelly a ruský kosmonaut Michail Kornijenko celý rok na Mezinárodní vesmírné stanici

NASA si chce v reálném prostředí vyzkoušet vliv dlouhodobého pobytu lidí ve vesmíru na jejich zdraví. Scott Kelly a Michail Kornijenko stráví na ISS celý rok, standardní délka mise je přitom zhruba poloviční. Projekt je součástí výzkumu zaměřeného na dlouhotrvající vesmírné lety, jakým bude například cesta na Mars.

Výzkum zahrnuje sedm sledovaných oblastí - psychologické dopady dlouhodobého pobytu lidí v prostředí snížené gravitace, vliv tohoto prostředí na jejich výkon, motorické nebo metabolické funkce, dopady prostředí na zrak astronautů a mikrobakteriální změny v lidském organismu. Start projektu je naplánován na březen 2015 a oba astronauti se na II vydají v rámci expedice 44.

• Zdroj fotografií: ESA, NASA