Kolizní kurz: Naše Galaxie se srazí s galaxií M31 v Andromedě

29.01.2014 - František Martinek

Astronomové NASA mohou s jistotou potvrdit příští velkou kosmickou událost, která postihne naši Galaxii, Slunce a celou sluneční soustavu: jedná se o gigantickou kolizi Mléčné dráhy s nejbližší velkou galaxií ze souhvězdí Andromedy

Naše Galaxie bude značně přetvořena v průběhu srážky, ke které dojde přibližně za čtyři miliardy let. Je velmi pravděpodobné, že Slunce bude vymrštěno do jiné části nově vytvořené galaxie, avšak Země a celá planetární soustava zůstanou nepoškozeny.

Teoretické výpočty ukázaly, že Slunce bude společně s planetami deportováno až na kraj nové galaxie. Srážka se bude konat ještě za aktivního života naší nejbližší hvězdy, tedy dříve, než se stane vyhořelým bílým trpaslíkem.

„Mohli bychom říct, že budeme posláni na venkov do domova důchodců,“ řekl T. J. Cox z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, „nyní žijeme na předměstí Mléčné dráhy, ale po kosmické srážce se budeme pohybovat na jejím hodně vzdáleném okraji.“ Slunce se v té době bude nacházet asi sto tisíc světelných let od středu nové galaxie, tj. čtyřikrát dále, než je jeho nynější vzdálenost od centra Mléčné dráhy.

Úplně nový objekt

Ke zmíněnému závěru o kosmické kolizi dospěli astronomové díky usilovné práci Hubbleova kosmického dalekohledu (HST) při měření pohybu galaxie označované též jako M31. Od Země je vzdálena zhruba 2,5 milionu světelných roků, avšak neúprosně se blíží směrem k Mléčné dráze v důsledku vzájemného gravitačního působení a vlivem neviditelné skryté hmoty, která obě galaxie obklopuje.

„Po století trvajících spekulacích o budoucím osudu galaxie M31 a naší Galaxie máme přinejmenším jasný obrázek o tom, jak bude celá událost probíhat během nadcházejících miliard let,“ říká Sangmo Tony Sohn ze Space Telescope Science Institute.

Počítačové simulace vytvořené na základě dat z Hubbleova dalekohledu ukazují, že po srážce bude trvat další dvě miliardy let, než obě galaxie splynou v důsledku gravitačního působení a vytvoří jednu eliptickou galaxii podobného typu, jaké můžeme ve vesmíru běžně pozorovat.

Ačkoliv se galaxie „zaryjí“ jedna do druhé, hvězdy v každé galaxii jsou tak daleko od sebe, že během srážky nedojde k jejich vzájemným střetům. Budou však vrženy na odlišné dráhy kolem středu nově vytvořené galaxie.

Aby to bylo ještě komplikovanější, malá galaxie M33 v souhvězdí Trojúhelníku (což je průvodce galaxie M31) může být v důsledku kolize rovněž připojena k nové galaxii. Existuje dokonce určitá možnost, že se galaxie M33 srazí s Mléčnou dráhou jako první a teprve později ji bude následovat M31. Galaxie v Andromedě se směrem k nám pohybuje rychlostí 400 000 km/h. Pro srovnání – takovou rychlostí bychom doletěli na Měsíc za jedinou hodinu.

Kolize na denním pořádku

Vesmír se rozpíná zvyšující se rychlostí a vzájemné kolize mezi galaxiemi v těsném sousedství stále ještě probíhají, protože jsou galaxie svázány gravitací skryté hmoty ve svém okolí. Hluboký pohled do vesmíru prostřednictvím Hubbleova dalekohledu ukázal, že takovéto srážky galaxií byly v minulosti, když byl vesmír podstatně mladší a menší, mnohem četnější.

„Podle nejhoršího scénáře zmíněné simulace narazí galaxie M31 čelně do naší Galaxie a veškeré hvězdy budou nasměrovány na zcela odlišné dráhy,“ říká členka vědeckého týmu Gurtina Besla z Columbia University v New Yorku, „hvězdné populace obou galaxií se promíchají a Mléčná dráha ztratí tvar plochého disku, v němž dnes po téměř kruhových drahách obíhá většina hvězd. Obě galaktická jádra se spojí, hvězdy se usadí na nových oběžných drahách a vytvoří galaxii eliptického tvaru.“

Tajemství vesmíru 9/2012