Kolosální perspektiva: Země v Mléčné dráze a Mléčná dráha uvnitř nadkupy Laniakea

11.09.2014 - Martin Reichman

V populárním Stopařově průvodci Galaxií je za nehorší trest považován Vír totální perspektivy, tedy pohled na nicotnost člověka v kontextu vesmíru. Vědci z Astronomického institutu Havajské univerzity nám nyní nabízí něco podobného – perspektivu nadkupy Laniakea, která je domovem naší Mléčné dráhy a nejméně 100 tisíc dalších galaxií.

Galaxie Mléčná dráha nebo třeba Andromeda společně tvoří místní skupiny, kupy a následně i nadkupy galaxií a utvářejí tak větší a větší struktury. Největší zatím pojmenovanou strukturou, zahrnující i naši domovinu je nadkupa Laniakea, což v havajštině znamená „nezměrná nebesa“. Přestože hranice nadkupy Laniakea nejsou zcela přesně vymezeny na vizualizaci je pro názornost vyznačena oranžově, drobná modrá tečka v centru zobrazuje Mléčnou dráhu, bílé tečky pak další galaxie proudící směrem ke gravitačnímu centru.

• Zdroj fotografií: CEA/Saclay