Kometa Lovejoy rozsévá cukr a 500 lahví alkoholu za jedinou sekundu

26.10.2015 - Martin Reichman

Kometa Lovejoy C/2014 Q2 nese podle francouzských astronomů stopy cukru, alkoholu a dalších organických látek

Kometu Lovejoy C/2014 Q2, pocházející z Oortova oblaku, jsme mohli na obloze pozorovat na konci loňského roku a na přelomu toho letošního. Na počátku ledna se k Zemi přiblížila na vzdálenost 43 milionů kilometrů a bylo ji možné sledovat i pomocí malých dalekohledů.

Pozorování francouzských astronomů pod vedením Nicolase Bivera z Paris Observatory ukázala, že tato vlasatice nese stopy mnoha složitých organických látek, včetně cukru a alkoholu. Zjištění je tak dalším potvrzením teorie, že komety mohou být dávnými nositelkami života.

500 lahví za sekundu

Ze zveřejněných závěrů vyplývá, že v odpařeném materiálu, který za sebou kometa rozsévá, je 21 různých organických molekul, včetně etylalkoholu, jednoduchého cukru glykolaldehydu, methylesteru kyseliny mravenčí, kyseliny mravenčí, acetaldehydu, etylenglykolu, formamidu, kyseliny isokyanaté a mnoha dalších. Podle Nicolase Bivera kometa vypouštěla na vrcholu své aktivity každou sekundu množství alkoholu odpovídajícího přibližně 500 lahví vína.

Není to poprvé, kdy byly ve vesmíru objeveny stopy alkoholu a cukru, nikdy dříve ale nebyly zaznamenány na kometách. Podle Nicolase Bivera je ale pravděpodobné, že se tyto látky mohou nacházet i na jiných vlasaticích, jen jsme je zde zatím nehledali.

Science Advances