Kometu, která těsně mine Mars, bude zkoumat sonda MAVEN

08.09.2014 - Martin Reichman

Americkou sondu dělí od setkání s Marsem už jen dva týdny, kromě studia atmosféry rudé planety ji ale čeká ještě jeden, v pravdě historický úkol. Bude svědkem průletu komety v těsné blízkosti Marsu

Hlavním cílem sondy MAVEN je studium atmosféry Marsu. Vědci očekávají, že sonda přinese odpovědi na otázky, proč se z Marsu stala červená poušť a kam zmizela jeho atmosféra. Od setkání s rudou planetou ji v tuto chvíli dělí přesně 14 dnů a zbývá jí urazit již jen necelé 4 miliony kilometrů.

Kromě studia atmosféry Marsu ale na MAVEN čeká ještě jeden bez nadsázky historický úkol. Z „opačného směru“ heliocentrické dráhy se totiž k Marsu blíží kometa C/ 2013 A1, která byla objevena v lednu 2013 na australské observatoři Siding Spring a dostala podle ní i své jméno.

První výpočty dokonce hovořily o tom, že se kometa s Marsem srazí, nová čísla ale tento předpoklad vyvrací – kometa Siding Spring povrch rudé planety mine ve vzdálenosti 135 200 kilometrů. I tak půjde o mimořádnou událost, neboť odstup komety od povrchu Marsu bude zhruba třetinový, než je vzdálenost mezi Zemí a Měsícem. K největšímu sblížení komety s Marsem dojde 19. října 2014 v 18:29 světového času, tedy ve 20:29 času místního.

Unikátní příležitost pro MAVEN

Díky sondám MOM, MRO a především MAVEN máme na tuto podívanou lístky do první řady. MAVEN je pro tuto chvíli speciálně vybavena. Jedním z přístrojů, které tato sonda nese je totiž ultrafialový spektrograf (IUVS). Tento přístroj dokáže analyzovat nejen složení plynného obalu komety a jejího ohonu, soustředí se ale také na stav vyšších vrstev atmosféry Marsu před a po průletu komety. Podobný přístroj není ve výbavě žádné ze sond, které se nyní v blízkosti Marsu nacházejí.

Klima Marsu zůstává jedním z největších tajemství Sluneční soustavy. Podle dostupných informací existovaly v historii na rudé planetě podmínky vhodné pro život, tekla tam voda, možná se vytvořily i oceány, atmosféra byla hustší, podnebí bylo teplejší. Dost možná na Marsu existoval i život. Možná nám MAVEN, alespoň na některé z těchto otázek, přinese odpověď.