Komplikace na cestě k exoplanetám: Pozorování brání zodiakální světlo

07.11.2014 - Martin Reichman

Astronomové při pozorování 92 nedalekých hvězd objevili překvapivě velké množství zodiakálního světla. Tato záře spolu s prachem výrazně snižují možnosti pozorování exoplanet

Zodiakální světlo je záření centrální hvězdy odražené od prachových částic, které vznikly následkem kolizí planetek nebo se uvolnily v důsledku kometární aktivity z jader komet. Přítomnost takto velkého množství prachu ve vnitřních oblastech planetárních systémů by mohla být v budoucnosti překážkou při přímém zobrazování malých extrasolárních planet.

Za temné a jasné noci na Zemi vypadá zodiakální světlo jako slabá bílá difúzní záře, kterou je možné na obloze pozorovat na konci soumraku a na začátku rozbřesku. Vzniká díky odrazu slunečního záření od drobných prachových částic a zdánlivě vychází z blízkého okolí Slunce.

I slabé záření zodiakálního světla značně sníží šanci na detekci malých Zemi podobných exoplanet prostřednictvím přímého zobrazení. Detekované zodiakální světlo je až 1000× jasnější než zodiakální světlo, které známe ze Země.

Na hranici fyzikálních možností

Astronomové využili interferometr VLTI pracující v oblasti infračerveného záření k pozorování 92 nedalekých hvězd. Jasné zodiakální světlo se podařilo pozorovat u devíti zkoumaných stálic.

Při analýze vlastností hvězd obklopených diskem zodiakálního prachu se podařilo objevit, že se tento prach většinou vyskytuje v okolí starších hvězd. To však byl velmi překvapivý výsledek, který přináší řadu nových otázek, týkajících se našeho chápání planetárních systémů. Intenzita procesů, při kterých dochází k produkci prachu prostřednictvím kolizí, by měla s časem slábnout, jelikož postupně klesá počet planetesimál.

Nové exoplanety, které možná neuvidíme

Vzorek sledovaných objektů obsahuje také 14 hvězd, u kterých byla oznámena rovněž detekce exoplanet. Všechny tyto planety se nacházejí ve stejné oblasti systému, jako oblak prachu způsobující zodiakální světlo. Přítomnost prachu v takových systémech ale může v budoucnu přinést značné obtíže při jejich zkoumání.

esa.int