Konečně pokrok: NASA má první tip na planetku, kterou odtáhne k Měsíci

24.06.2014 - Petr Broža

Planetka 2011 MD je podle NASA ideálním cílem pro misi, jejíž cílem je přitáhnout si pořádný "kámen" na oběžnou dráhu Měsíce. Zachytil ji dalekohled Spitzer

Jedním z cílů NASA pro další desetiletí je vyhledání vhodné planetky (asteroidu) a její následní odtažení na oběžnou dráhu Měsíce. Tuto misi, Asteroid Redirect Mission (ARM), by měli absolvovat astronauti v připravované lodi Orion jako součást testu pozdějších letů na Mars. NASA právě oznámila, že jednu z takových planetek už našla - jde o 2011 MD, kterou vidíte na obrázku z teleskopu Spitzer. Fotografie byla pořízena v únoru 2014 a její expozice v infračerveném spektru trvala 20 hodin.

V roce 2019 by měla k planetce odstartovat sonda, která definitivně potvrdí cíl pro následnou misi s lidskou posádkou; ta bude startovat někdy kolem rou 2025. V tuto chvíli NASA pracuje na dvou konceptech mise. První počítá se zachycením celé malé planetky, druhá jen s oddělením části z planetky podstatně větší. V obou případech by mělo jít o odtažení "kamene" o velikosti okolo deseti metrů. Definitivně by se mezi oběma misemi mělo rozhodnout ještě letos.