Konečně úspěch! Historicky první snímek světla jako částice a vlny zároveň

03.03.2015 - Stanislav Mihulka

Švýcarští vědci mají sólokapra. Poprvé v historii se jim povedlo zobrazit světlo jako částice a vlnění dohromady. Potřebovali k tomu laser, kovovový nanodrátek, paprsek elektronů a ultrarychlý mikroskop

Od doby Alberta Einsteina víme, že světlo je obojaké. Skládá se z fotonů, které se podle okolností někdy chovají jako částice a někdy zase jako vlnění. Částicová povaha světla se projevuje hlavně u záření krátkých vlnových délek a vysokých energií, zatímco jeho vlnová povaha vynikne u záření o dlouhých vlnových délkách. A vědci se po celý ten čas snaží světlo přistihnout při činu a pozorovat obě jeho podoby zároveň.

Byl to hodně tvrdý oříšek, ale nakonec se to povedlo. Vědci Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne (EPFL) vůbec poprvé na jednom snímku zachytili světlo, které se chová jako částice i vlnění zároveň.

Tým, který vedl Fabrizio Carbone, nejprve laserovým pulzem rozvibroval kovový nanodrátek nepatrných rozměrů, který začal specifickým způsobem vyzařovat světlo. Vědci pak do blízkosti nanodrátku vystřelili paprsek elektronů, které buď zpomalovaly anebo zrychlovaly, podle toho, jak se střetly s fotony světla vyzařovaného nanodrátkem. Carbone a spol. nakonec zachytili změny pohybu elektronů ultrarychle fungujícím mikroskopem a historický snímek byl na světě. Můžeme se skoro vsadit, že vstoupí do učebnic.

EPFL, Nature Communications