Konstruktér Andrej Tupolev: Za vývoj letadel deset let nucených prací

22.09.2015 - Hubert Ondra

Nemalé zásluhy na konečném úspěchu rudého letectva během druhé světové války nesli tvůrci sovětských letadel. Jedním z nich byl i Tupolev, kterému se nevyhly stalinské čistky


Reklama

Jeden z mužů, který se nejvýrazněji podílel na počátcích sovětského letectví, pocházel z kozácké rodiny. Andrej Nikolajevič Tupolev po absolvování gymnázia nastoupil na Moskevskou technickou univerzitu. Od roku 1909 studoval aerodynamiku, přičemž se zúčastnil stavby tehdy největšího aerodynamického tunelu na světě (v technické školní laboratoři).

Od hydroplánu k bombardérům

V dobách carského Ruska ale neušel zatčení i obvinění z účasti na revolučním spiknutí. Školu směl opět navštěvovat až od roku 1914. Své studium teď zasvětil hydroplánům, načež jim věnoval i svou závěrečnou práci (roku 1918 obdržel titul inženýr-mechanik). V roce 1920, po přejmenování carské Moskevské technické školy na Moskevskou vysokou technickou školu, zde Andrej Tupolev zahájil kariéru pedagoga, když vyučoval základy aerodynamických výpočtů. Později začal pracovat v moskevském leteckém a hydrodynamickém ústavu. Nejdříve v tamější ústřední konstrukční kanceláři, později ve vlastní konstrukční kanceláři OKB-156.

Tupolevova konstrukční skupina stála mimo jiné u zrodu prvního celokovového sovětského letadla – těžkého bombardéru TB-1, které poprvé vzlétlo již v roce 1929. Jako civilní letadlo pak stroj sloužil při letech nad Arktidou až do roku 1948.

Gulag pro konstruktéry

Vlna stalinistických represí v druhé polovině třicátých let neminula ani Tupoleva. Zatčení přišlo 21. října 1937, kdy si pro celé vedení CAGI (Ústřední aero hydrodynamický institut) přišla NKVD. Tupolev, společně s Petljakovem a dalšími leteckými konstruktéry čelil obvinění ze sabotáže a špionáže. Mnoho ze zatčených konstruktérů tehdy zemřelo v celách nebo na popravištích, samotný Tupolev putoval roku 1939 z vězení do tzv. šarašky – zvláštní formy sovětského gulagu, vlastně speciálního výzkumného pracoviště NKVD.

TIP: Leteckého konstruktéra Konstantina Kalinina semlel stalinský teror

Stalinovi pochopové jej ovšem nenechali na pokoji ani zde – roku 1940 si Tupolev vyslechl rozsudek – deset let nucených prací za špionáž. Jeho propuštění z vězení umožnila milost v létě 1941, odůvodněná nutností bránit domovský SSSR. Během války pak dále pracoval ve vlastní projekční kanceláři, později přesunuté z Moskvy do Omsku. Zde jí byl přidělen i vlastní Letecký závod č. 166. Tupolev pokračoval v konstruktérské činnosti a nesl si pověst specialisty na těžké bombardéry. Podílel se mimo jiné na vývoji bombardéru Tu-4, vycházejícího z americké létající pevnosti B-29. K plné rehabilitaci nadaného leteckého konstruktéra ale došlo až dva roky po Stalinově smrti. Andrej Nikolajevič Tupolev skonal v Moskvě den před Štědrým dnem roku 1972.  

Reklama

  • Zdroj textu:

    VOJSKA - Sovětské letectvo

  • Zdroj fotografií: Wikipedia



Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

V roce 2022 bylo objeveno pouhých 13 případů infekce vlasovcem medinským. Ještě v 80. letech minulého století jich byly miliony. (foto: The Carter Center, Louise GubbCC BY 4.0)

Věda

Na celém světě existuje přibližně 7 000 různých jazyků. Jen v Evropě je jich okolo 200. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Rover Ingenuity má za sebou již 40 letů v atmosféře Marsu. (ilustrace: NASACC BY 4.0)

Vesmír

Císař Karel I. provádí inspekci bosenského pluku na italské frontě. (foto: Wikimedia CommonsCC0)

Válka

Marie Habsburská (1505–1558), obraz německého malíře Hanse Maler zu Schwaze. (zdroj: Wikimedia Commons, CC0)

Historie

Pelikáni na jezeře Kerkini. V hladině se zrcadlí dvoutisícové vrcholy pohoří Belasica zahalené bělavými mračny. (foto: Vladimír Šoltys - se souhlasem k publikování)

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907