Kosmický výlet: Balonem na hranici vesmíru za 1,5 milionu

24.10.2013 - Jan Miklín

Podívat se (téměř) do vesmíru by za pár let nemuselo být záležitostí milionů dolarů, let tréninku a čekání na volné místo v jedné z mála kosmických lodí. Americká firma chce začít nabízet lety balonem na hranici kosmu

Za společností World View Experience z arizonského Tucsonu stojí známá jména, jako je dlouholetý pracovník NASA Alan Stern nebo několik osob spjatých s projektem Biosphere 2. Zdá se tedy, že nejde o žádnou sci-fi. Jak by výlety na kraj vesmíru měly probíhat?

Vzhůru v kapsli

Firma vyvíjí speciální kapsli, která by pod heliovým balonem měla s nákladem osmi pasažérů vystoupat do výšky 30 km nad povrchem Země. Ač je oficiální hranice vesmíru 100 km a cestovatelé se tedy nebudou moci považovat za astronauty, jejich zážitky budou podobné. „I z takové výšky spatříte čerň vesmíru nebo zakřivení naší planety,“ slibují technici.

Výstup v přetlakové kapsli pod balonem o objemu téměř 400 tis. m3 bude trvat 1,5 až 2 hodiny, ve vrcholové výšce by „vesmírní výletníci“ měli strávit dvě až šest hodin. Cesta dolů bude mnohem rychlejší – zabrat by měla jen dvacet až čtyřicet minut a bude to i díky volnému pádu. Během něj pasažéři zažijí i stav beztíže.

Start i návrat bude probíhat z arizonské základny a společnost slibuje, že kapsle na padáku nedosedne dále než 482 km od místa startu. A cena? Ta by měla být 75 tis. USD, tedy zhruba 1,5 mil. Kč.

• Zdroj fotografií: World View