Krev se nezapře. Většina mužů Evropy pochází z několika praotců doby bronzové

25.05.2015 - Stanislav Mihulka

Průzkum sekvencí DNA mužských pohlavních chromozomů Y odhalil dávné genetické dědictví

Jsme posedlí příbuzenskými vztahy. A díky moderním technologiím můžeme pátrat po předcích opravdu hluboko v minulosti. Genetici nedávno zjistili, že většina evropských mužů pochází z několika málo praotců, kteří žili v době bronzové. Může za to prý populační exploze, která se odehrála před několika tisíci let.

Vědci pomocí pokročilých metod prozkoumali sekvence DNA velké části lidského pohlavního chromozomu Y, který se u přenáší výhradně z otce na syna, a to u celkem 334 mužů ze 17 populací Evropy a Středního východu. Výsledkem jejich snažení byl genealogický strom mužských chromozomů Y.

Ze získaných dat vyplývá, že se v době bronzové, která se v Evropě odehrála zhruba mezi lety 3 300 až 1 200 před naším letopočtem, odehrála mohutná populační exploze. V té době se objevil velký počet mužů, kteří byli z velké části potomky dominantních mužů té doby. A dodnes si jejich dědictví neseme sebou.

University of Leicester, Nature Communications