Reklama


Křídla proti kolejím: Duel nejrušnějších dopravních uzlů

09.10.2015 - Kateřina Vašků

Železniční nádraží Šindžuku v Tokiu a londýnské letiště Heathrow leží na opačných koncích planety. Jde o nejrušnější dopravní uzly světa, které denně využijí statisíce až miliony cestujících. Kde je ale rušněji?


Reklama

Nádraží Šindžuku  - 1 300 000 000 pasažérů ročně

Nádraží Šindžuku představuje hlavní železniční křižovatku japonského Tokia, kde dnes včetně předměstí žije více než 30 milionů lidí. Je třeba dodat, že Tokio je zároveň prefekturou – a čtvrť Šindžuku v podstatě představuje její „hlavní město“. Odpovídá tomu také hustota zalidnění, tedy více než 17 tisíc obyvatel na kilometr čtvereční. Železniční tratě a linky metra procházející stejnojmennou stanicí pak spojují odlehlé části metropole.

Když Japonci v roce 2007 měřili, kolik lidí nádraží průměrně využije za jediný den, došli až k závratnému číslu 3,64 milionu. Šindžuku tak zaujalo post nejfrekventovanějšího dopravního uzlu na planetě a zároveň si vysloužilo zápis v Guinnessově knize rekordů coby nejrušnější světové nádraží: ve špičkách bývají vagony tak plné, že do nich musejí zaměstnanci cestující natlačovat, často pomocí tyčí…

Celkem dvanáct linek vyjíždí od 36 nástupišť, z nichž vedou dvě stovky východů. S nádražím těsně sousedí rozlehlá síť obchodů a restaurací, která prakticky vytváří další podzemní město. Historie uzlu se začala psát už roku 1885, tehdy však měla stanice na trase Akabane–Šinagawa do dnešní podoby ještě daleko – jednalo se jen o menší nádraží. Po postupném zprovoznění dalších linek a především tokijského metra v roce 1927 se pak kdysi klidné místo změnilo v dopravního obra. Japonci s ním přitom mají velké plány i do budoucna: na trase Šindžuku–Niigata chtějí vybudovat magnetickou rychlodráhu Šinkanzen.

Letiště Heathrow - 73 000 000 pasažérů ročně

Největší a nejznámější britské letiště se rozprostírá asi 23 km západně od centrálního Londýna, a co se týká počtu odbavených pasažérů, představuje nejfrekventovanější vzdušný přístav v Evropě a třetí v celosvětovém pořadí (první je Atlanta s 96 miliony pasažérů). Pokud jde o množství čistě zahraničních cestujících, kteří ho používají především jako přestupní bod při cestách za Atlantik, hraje dokonce světový prim.

Historie Heathrow sahá do roku 1929, kdy ve stejnojmenné obci vyrostla nevelká přistávací plocha nazvaná Heathrow House. V roce 1944 započala rozsáhlá přestavba areálu na vojenské letiště pro mise na Dálný východ. S koncem války pak padlo rozhodnutí využívat plochu pro civilní cesty.

Běžný provoz na Heathrow odstartoval v roce 1946 a první odbavovací hala byla slavnostně otevřena roku 1955 za účasti samotné královny Alžběty II. Ačkoliv ještě v 50. letech fungovalo celkem šest přistávacích drah, dnes cestujícím slouží pouze dvě ranveje, a dále se zde nachází pět terminálů pro osobní dopravu a jeden pro nákladní. Jelikož letiště dlouhodobě doslova praská ve švech, chtěli Britové vybudovat ještě třetí dráhu a novou odbavovací halu. Projekt byl však roku 2010 pozastaven kvůli politickým sporům i protestům obyvatel z okolí, kteří si stěžují na neustálý hluk a značné znečištění.

Londýnský starosta Boris Johnson navrhl místo rozšiřování Heathrow postavit na jihovýchodě Anglie zcela nové letiště na umělém ostrově, který by s metropolí spojovala rychlodráha. Z Heathrow by se pak mohla stát obytná čtvrť pro více než 250 tisíc lidí. Ve hře však zůstává i rozšíření stávajícího letiště o další ranvej, přičemž konečné rozhodnutí by mělo padnout do konce tohoto roku.

A vítězem se stává...

Uvedené dopravní uzly mají mnoho společného: patří k nejrušnějším na planetě, v obou případech se potýkají se značným přetížením a také v minulosti zažily teroristický útok. Liší se naopak v tom, že zatímco na londýnském letišti převažují pasažéři ze zahraničí, japonskou stanici využívají převážně místní. Díky neuvěřitelnému celkovému počtu cestujících, jenž dosahuje průměrně tří milionů lidí denně v našem duelu nejfrekventovanějších dopravních uzlů světa vítězí japonské Šindžuku.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií:

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Věda

Japonská sonda Hajabusa 2 u asteroidu Ryugu.

Vesmír

Diamantový kopeček

Black Diamond
podnik: Scoopi Café | cena: 18 407 Kč

Nejdražší kopeček zmrzliny vám naservírují v dubajském podniku Scoopi Café, a to aniž by pochutina předtím čekala v mrazáku – na počkání ji tam vyrábějí pomocí tekutého dusíku. Základ delikatesy, jež dostala jméno Black Diamond, tvoří vanilkové lusky dovezené z Madagaskaru. Jedinečnost dál dotváří nejdražší šafrán planety pěstovaný v Íránu a hoblinky černých lanýžů z italské oblasti Alba. Kopeček se sype vločkami 23karátového zlata a podává se v ručně vyrobené misce Versace a se stříbrnou lžičkou – obojí si přitom můžete nechat. 

Revue

Při ekologickém pohřbu vznikne hromada kvalitní zeminy, do které je možné zasadit strom, či jinak uctít mrtvého.

Věda
Historie

B-52 Stratofortress útočí na cíle ve Vietnamu

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907