Krvelačný pavouk: Biologická zbraň proti moskytům

19.07.2013 - Igor Mahal

Jistý východoafrický pavouk miluje zápach špinavých ponožek. Objev, se kterým přišli britští vědci, není zdaleka tak banální, jak by se mohlo na první pohled zdát

Dlouhou dobu si vědci lámali hlavu, proč se pavouk Evarcha culicivora z čeledi skákavkovitých živí výhradně krví komářích samic. Největšího nepřítele tropických moskytů z rodu Anopheles, jež přinášejí nebezpečnou malárii, krev komářích samců vůbec neláká. Vědci předpokládali, že pavouka přitahuje lidský zápach, který cítí v krví samic, protože samci lidskou krev nepijí. Aby se hypotéza potvrdila, rozhodli se odborníci z britské University of Canterbury pro originální experiment. Co nejlépe charakterizuje lidský pach? No přece použité ponožky.

Během pozoruhodného testu vědci dali pavouky do dvou otevřených boxů. Zatímco v jednom z nich byly cítit špinavé ponožky, druhý byl bez jakýchkoliv zápachů. Původní předpoklady se potvrdily. V„aromatizovaných“ boxech strávili osminozí predátoři mnohem delší dobu.

„Jakmile pavouk ucítí v krvi komářích samic člověka, stává se velmi agresivním a může zabít klidně i dvacet komárů. Aniž by je přitom chtěl konzumovat,“ říká Fiona Cross, vedoucí výzkumného týmu. Vědci se proto domnívají, že pavouk může být dokonalou zbraní proti moskytům – přenášečům nebezpečné malárie. Vybízejí proto obyvatele Keni, kde infekční nemoc ročně způsobí tisíce úmrtí, aby pavouky začali chovat. Malárie si ročně ve světě vyžádá více než milion obětí. „Biologický lék“ by tedy mohl být velmi přínosný.

• Zdroj fotografií: academia.ru