Kryogenní podzemní observatoř pro vzácné jevy hlásí první výsledky

11.04.2015 - Stanislav Mihulka

V podzemní observatoři pod italskou horou Grand Sasso hledají odpovědi na povahu vesmíru s detektory experimentu CUORE

Pod italskou horou Grand Sasso se nacházejí rozsáhlé podzemní laboratoře částicové fyziky, kde našla útočiště celá řada pozoruhodných experimentů. Pracuje tu i experiment Kryogenní podzemní observatoř pro vzácné jevy (CUORE). Jeho účelem je potvrdit existenci majoranovských neutrin, tedy toho, že neutrina jsou zároveň částice a svoje vlastní antičástice. Jestli zjistí, že majoranovská neutrina existují, tak to bude mít závažné důsledky pro celou fyziku.

Od března 2013 běží první detektor tohoto experimentu CUORE-0, který má za úkol ověřit, jak observatoř CUORE vlastně funguje. Skládá se z 52 krystalů oxidu telluričitého (TeO2) o velikosti Rubikovy kostky, které jsou umístěné ve věži z mědi a kryté 20 centimetry olova, 10 centimetrovým krytem proti neutronovému záření a ještě navíc zmrazené v high tech ledničce na teplotu blízkou absolutní nule.

Teď tu máme první výsledky. Experiment CUORE podle nich šlape jak hodinky a už se mu podařilo omezit oblast hledání majoranovských neutrin. Koncem letošního roku by měl experiment CUORE najet na plný výkon, kdy bude mít v provozu ne jednu, ale hned 19 podobných věží, každou s 52 krystaly oxidu telluričitého. Tajemství neutrin, třeste se!

Lawrence Berkeley National Laboratory