Které exoplanety by mohly hostit život

22.08.2014 - Martin Reichman

Existuje život mimo naši planetu? Abychom mohli odpovědět na tuto otázku, je třeba si položit jinou – kde jej máme hledat? Laboratoř planetární obyvatelnosti se sídlem v Portoriku má v tomhle bodu jasno, sestavila žebříček příbuzných Země.

Přestože nelze brát Earth Similarity Index (ESI) s přehnanou vážností, představuje rozhodně zajímavý pohled na vesmírné objekty podobné naší planetě. Kritérií, podle kterých se žebříček podobnosti stanovuje, je celá řada a ne všechny jsou známé. Týká se to i planet v žebříčku uvedených, záleží totiž na tom, jakým způsobem byly konkrétní planety objeveny – zda ze Země, nebo z vesmíru.

Tip: Pět míst, kde by ve Sluneční soustavě mohl existovat život

Výchozím bodem pro podobnost je pochopitelně Země, její klon by měl v žebříčku hodnotu 1 – byl by přesnou kopií naší plaenety. U ostatních planet je podobnost určována na základě poloměru, hustoty, povrchové teploty a únikové rychlosti. Čím vyšší je hodnota v indexu, tím podobnější je daná planeta naší Zemi.

1. Gliese 667C c [index ESI 0,84]

Superzemě Gliese 667C c, je součástí zajímavého trojhvězdného systému Gliese 667. Nachází se v souhvězdí Štíra a od Země ji dělí zhruba 22 světelných let. Planeta je zhruba 4,5× větší než naše planeta a kolem své mateřské hvězdy oběhne za 28 dnů.

2. Kepler-62e [index ESI 0,83]

Kepler 62e je jednou z pěti exoplanet obíhající kolem oranžového trpaslíka Kepler 62 v souhvězdí Lyry. Tři planety nejblíže mateřské hvězdě jsou příliš horké, ale na 62e by mohla existovat voda v kapalném stavu. První výpočty dokonce naznačují, že by se mohlo jednat o vodní svět bez větších pevnin. Kepler-62e je asi o 60% větší než Země a má a rovnovážnou teplotu -3°C.

3. Gliese 832c [index ESI 0,81]

Exoplaneta, kterou objevili vědci z univerzity v australském Novém Jižním Walesu, je součástí planetárního systému sestávajícího se z jedné hvězdy a dvou planet. Gliese 832c obíhá kolem své hvězdy jednou za 36 pozemských dnů. Na planetě by mohly panovat podobné průměrné teploty jako na Zemi, jen s výraznějšími výkyvy v jednotlivých ročních obdobích.

4. Kepler-283c [index ESI 0,79]

Kepler-283c je exoplaneta asi 1,8× větší než Země a svou mateřskou hvězdu Kepler-283 obkrouží za 93 dnů. V její relativní blízkosti se nachází ještě další exoplaneta, s označení 283b, ta ale leží mnohem blíže své mateřské hvězdě a je tedy pravděpodobně příliš horká, aby mohla hostit život.

5. Tau Ceti e [index ESI 0,78]

Planetka Tau Ceti e byla objevena již v roce 2012. Její mateřskou hvězdou je žlutá hvězda Tau Ceti, která se nachází pouhých 12 světelných let od Země, v souhvězdí Vodnáře. Dosavadní výpočty naznačují, že by na této exoplanetě mohl existovat spíše život jednodušších forem, vědci ale nevylučují ani podmínky podobné, jaké panují například na Venuši.

phl.upr.edu