Který objekt je na obloze nejjasnější po Měsíci a Slunci?

19.02.2014 - Michal Švanda

<p>Venuše na nočním nebi - po Měsíci je na nočním nebi zpravidla nejjasnější Venuše. Uvidíte ji buď po západu slunce nebo před svítáním. <em>(foto: Flickr, H. Raab, CC BY-NC-ND 2.0)</em></p>

Venuše na nočním nebi - po Měsíci je na nočním nebi zpravidla nejjasnější Venuše. Uvidíte ji buď po západu slunce nebo před svítáním. (foto: Flickr, H. Raab, CC BY-NC-ND 2.0)

Jasnost astronomických objektů se popisuje veličinou jasnost (též hvězdná velikost), jejíž škála je dnes exaktně dána. Tato veličina je logaritmická a má obrácený průběh. Jasnější objekty mají tedy menší hvězdnou velikost. Slunce má hvězdnou velikost −26,7 magnitud, Měsíc v úplňku pak −12,7 magnitud. Třetím astronomickým objektem v pořadí jasnosti je planeta Venuše s maximální jasností −4,9 magnitud.

TIP: Jaký je rozdíl mezi zdánlivou a skutečnou jasností hvězdy?

Tu a tam může Venuši přezářit velmi jasná kometa – naposledy to byla například kometa McNaught, pozorovatelná na začátku roku 2007 z jižní polokoule. Jasnější než Venuše mohou být také některé umělé satelity a jasné meteory – označované jako bolidy. Mezinárodní vesmírná stanice dosahuje jasnosti až −5,9 magnitud, telekomunikační družice Iridium vrhají prasátka jasná až −10 magnitud.