Který objekt je na obloze nejjasnější po Měsíci a Slunci?

19.02.2014 - Michal Švanda

Venuše na nočním nebi -<p>Po Měsíci je na nočním nebi zpravidla nejjasnější Venuše. Uvidíte ji buď po západu slunce nebo před svítáním</p>
Venuše na nočním nebi -

Jasnost astronomických objektů se popisuje veličinou jasnost (též hvězdná velikost), jejíž škála je dnes exaktně dána. Tato veličina je logaritmická a má obrácený průběh. Jasnější objekty mají tedy menší hvězdnou velikost. Slunce má hvězdnou velikost −26,7 magnitud, Měsíc v úplňku pak −12,7 magnitud. Třetím astronomickým objektem v pořadí jasnosti je planeta Venuše s maximální jasností −4,9 magnitud.

Tu a tam může Venuši přezářit velmi jasná kometa – naposledy to byla například kometa McNaught, pozorovatelná na začátku roku 2007 z jižní polokoule. Jasnější než Venuše mohou být také některé umělé satelity a jasné meteory – označované jako bolidy. Mezinárodní vesmírná stanice dosahuje jasnosti až −5,9 magnitud, telekomunikační družice Iridium vrhají prasátka jasná až −10 magnitud.

Tajemství vesmíru 11/2012