Kvantová fyzika se nezapřela. Shluk atomů může být chladný i horký zároveň

13.04.2015 - Stanislav Mihulka

Experiment s extrémně chladnými atomy hledal odpověď na otázku, jak se chová teplota kvantových systémů

Teplota je velmi šikovná fyzikální veličina, která má ve skutečnosti statistickou povahu. Ve světě každodenní zkušenosti funguje skvěle, ať už jde o vroucí vodu na čaj anebo třeba tekuté krystaly. Jenže kvantová mechanika má s teplotou problém. Není totiž jasné, jak se pozorovaná statistická veličina, tedy teplota, vynoří z souboru kvantových částic.

Badatelé Vídeňské techniky studovali chování shluku několika tisíc atomů, které polapili s pomocí speciálního mikročipu. Pak je zmrazili na teplotu blízkou absolutní nule, aby tím zviditelnili jejich kvantové vlastnosti.

Experiment přinesl pozoruhodné výsledky. Když vědci náhle změnili podmínky prostředí kolem mikročipu, tak jejich kvantový oblak atomů měl několik různých teplot zároveň. Počet různých teplot shluku atomů přitom závisí na tom, jak vědci tento shluk ovládají. Tento jev byl už před časem předpovězen, nikdo ho ale ještě nepozoroval, ani ho nikdo zatím nevytvořil v laboratoři.

Vienna University of Technology. 9. 4. 2015