Kvazar s hmotností 8,6 miliard Sluncí odpálil gigantický výtrysk

Vzdálenou galaxií zabouřil nejvíce energetický výtrysk kvazaru v historii...

20.04.2020 - Stanislav Mihulka

Kvazary jsou nesmírně aktivní galaktická jádra, která chrlí do vesmíru ohromné množství energie. Tým astronomky Sarah Gallagherové z kanadské Western Univerzity nyní zmapoval rekordní výtrysk z kvazaru, sídlícího v galaxii SDSS J135246.37+423923.5, vzdálené 10 miliard světelných let od Země. Tento kvazar pohání supermasivní černá díra o hmotnosti 8,6 miliard Sluncí, tedy zhruba 2 000× větší než je černá díra ve středu naší Galaxie a přibližně o 50 % hmotnější než známá černá díra v galaxii Messier 87. Zmíněný výtrysk se prohnal domovskou galaxií kvazaru rychlostí 13 procent rychlosti světla.

Rekodní tsunami

Podle profesorky Gallagherové jsou z minulosti známé případy kvazarových výtrysků letících extrémní rychlostí. Vždy se ale jednalo o výtrysky relativně slabé a s minimálním množstvím hmoty. V případě kvazaru J135246.37+423923.5 jde o monumentální tsunami, která nese nezvykle velké množství energie a hmoty.

TIP: Vědci pozorovali gigantický výtrysk hmoty kvazaru, široký jako celá galaxie

Kvazar J135246.37+423923.5 není pro vědce žádnou neznámou – jeho existenci vědci poprvé zaregistrovali již před 15 lety. Podle Karen Leighlyové z University of Oklahoma bylo ale nutné nejdříve připravit odpovídající metodologii, jak se zjištěnými daty vůbec pracovat. Kromě pokročilých počítačových modelů přispělo k analýze dějů v kvazaru i zařízení Gemini Near-Infrared Spectrograph (GNIRS) umístěné na observatoři Gemini North na havajské sopce Mauna Kea.

International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/P. Marenfeld