Led v Grónsku netmavne. Asi jen odcházejí senzory satelitů

03.11.2015 - Stanislav Mihulka

Obávané tmavnutí ledového štítu Grónska je asi způsobeno technickým stavem satelitů, které Grónsko snímkují

V posledních letech budí pozornost satelitní snímky Grónského ledovce. Jako by místní led tmavnul. Mnozí vědci mají za to, že je to kvůli sazím ze spalování fosilních paliv nebo z lesních požárů. Nebo z obojího.

Přítomnost sazí by každopádně mohla vést k urychlování tání Grónského ledovce. Potíž je v tom, že je to asi celé nesmysl.

Vědci Dartmouth College věří, že led v Grónsku je stále víceméně čistý. Jeho tmavnutí by totiž mohlo být jenom virtuální. Zřejmě ho mají na svědomí stárnoucí senzory satelitů MODIS (Moderate Resolution Imaging Spectroradiometer), které provozuje NASA. Podle nich by vše vyřešilo opětovné zpracování dat těchto satelitů, které by vzalo v úvahu opotřebení dotyčných senzorů.

Gizmag, Dartmouth College, Geophysical Research Letters