Letadlo na baterky: Budoucnost létání čistě na elektřinu

29.04.2014 - Jan Miklín

Elektromobily se na silnicích zabydlují čím dál víc, vzestup strojů na baterie pokračuje i směrem vzhůru. Koncern EADS vyvíjí jak letadla čistě na elektrický pohon, tak i hybridy


Reklama

Prvním elektromodelem bylo malé akrobatické letadélko Cri-Cri, které poprvé vzlétlo před čtyřmi lety z pařížského letiště. Jeho premiérový let trval sedm minut a pilot Didier Esteyne jej popsal jako „velmi plynulý a zejména mimořádně tichý.“ Letadlo poháněné čtyřmi elektromotory však bylo jen prvním vykročením do světa letadel na baterky.

Do vzduchu na elektřinu

Ve spolupráci s firmou  Aero Composites Saintonge se EADS pustil do projektování E-Fan, cvičného stroje pro dva členy posádky. Ten už je větší a pohání jej hned tři elektromotory. Dva hlavní (každý o výkonu 30 kW) jsou umístěny poněkud nezvykle po stranách trupu zhruba v polovině jeho délky, zatímco pomocný (s výkonem jen 6 kW) pohání zadní kolo letadla a je využíván při popojíždění na zemi a také při startu. Vzletová rychlost je 110 km/h, maximální dvounásobná. Letadlo je díky použití kompozitních materiálů velmi lehké – maximální vzletová hmotnost činí jen 550 kg, z toho 130 kg zabírají dvě baterie. S nimi je letadlo schopné létat necelou hodinu, respektive 30 minut při akrobacii. Nabíjení trvá asi hodinu, rychlejší je však vyměnit baterie za čerstvé.

Hybridní stroj sestrojili inženýři z modelu Diamond Aircraft DA36. Dvoumístný dolnoplošník dostal lehčí a kompaktnější elektromotor od Siemensu, jehož napájení zajišťuje malý spalovací motor, určený výhradně k tomuto účelu. Upravený hybridní letoun tak váží o více jak sto kilogramů méně, než jeho předchůdce s motorem klasickým.

Ani v tomto bodu vývoj neustal: dalším krokem, na němž se právě pracuje, je systém nazvaný Distributed Electrical Aerospace Propulsion. Letadlo jím vybavené bude mít šest vrtulí, roztáčených elektromotorem, zdrojem jeho energie by měl být plynový motor. „Cílem je snížit emise a optimalizovat jednotlivé dílčí části pohonu tak, aby provoz letadla byl co nejefektivnější,“ vysvětluje Sébastien Remy, vedoucí vývojového týmu.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: archiv, EADS

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Vražda knížete Václava, kterou v představách Matyáše Hutského spáchal o půlnoci sám Boleslav, iluminace z 2. poloviny 16. století.

Historie

Opečený ultrahorký neptun LTT 9779b je zřejmě zbytkem mnohem většího plynného obra.

Vesmír

Krmící se antilopa žirafí bývá častým terčem útoků lvů, gepardů, levhartů a šakalů.

Příroda
Zajímavosti

Spinosaurus aegyptiacus (přezdívaný Trnitý ještěr) žil na území dnešní severní Afriky v křídových obdobích před asi 112 až 94 miliony let.

Věda
Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907