Létání jim nechybí: Proč se tučňáci vzdali vzduchu?

13.07.2019 - Zuzana Teličková

Létání by pro tučňáky bylo výhodné, a to zvláště ve chvíli, kdy musí ze svého hnízdiště dojít k moři, které je vzdálené třeba 50 km. Tato několikadenní pouť by se letem zkrátila na několik hodin. Proč tedy tučňáci vyměnili křídla za schopnost potápět se?

<p>Tučňákům by se let hodil zejména při přesunu od hnízdiště k pobřeží. Přesto bylo pro jejich předky výhodnější upřednostnit pohyb výhradně v mokrém živlu</p>

Tučňákům by se let hodil zejména při přesunu od hnízdiště k pobřeží. Přesto bylo pro jejich předky výhodnější upřednostnit pohyb výhradně v mokrém živlu


Reklama

Na otázku, proč tučňáci ztratili před miliony let schopnost létat, odpovídá studie Kyla Elliotta a Roberta Ricklefse. Vědci se na otázku rozhodli odpovědět studiem ptáků, kteří disponují jak schopností létat, tak schopností potápět se. K tomuto účelu jim posloužil alkoun úzkozobý a kormorán mořský. Na tělo 41 jedinců připevnili zařízení měřící výdej energie při letu a podařilo se jim zaznamenat ptačí rekord: alkouni a kormoráni měli nejvyšší výdej energie, jaký byl kdy u ptáků naměřen.

TIP: Drsný život v kolonii tučňáků patagonských

Předci tučňáků, kteří zřejmě vypadali podobně jako alkouni, se v určitém okamžiku rozhodli tuto energii ušetřit a specializovat se na lov pod hladinou moře. Stavba jejich těla se tomuto způsobu života uzpůsobila do takové míry, že tučňáci přestali létat a jejich křídla se začala podobat ploutvím. Na rozdíl od alkounů nebo kormoránů překročili práh dělící létavé ptáky od nelétavých. V prostředí, v němž žili, měla tato změna více výhod než nevýhod a tučňáci z ní těží dodnes.

  • Zdroj textu:

    časopis Příroda

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Duše z jízdních kol nahrazují kůži

Zajímavosti

Zikmund Lucemburský a Marie Uherská.

Historie

Místo testu Starship Mk1 po explozi, ve výřezu stejné místo před testem.

Vesmír

Řádění hurikánu v Key West na Floridě

Věda

Kdyby teploměr nešplhal vysoko nad nulu, úplně bychom podlehli iluzi, že se díváme na sněhovou pláň zbrázděnou větrem.

Příroda

 Kolmý start a přistání i vysokou manévrovatelnost V-22 zajišťují motory Rolls-Royce.

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907