Letitá záhada objasněna. Vědci našli molekulu, která ovládá sex octomilek

21.05.2015 - Stanislav Mihulka

Octomilky do sexu popohání feromon methyl-laurát. Překvapení vědci se divili, jak jednoduchá molekula to vlastně je

Na světě asi není živočich, kterého by molekulární biologové znali lépe, nežli octomilku (Drosophila melanogaster). Po dlouhá desetiletí ji na celé planetě používají k výzkumu, její genom přečetli už v roce 2000. Přesto odborníci až doposud netušili, která molekula spouští u octomilek sex.

Nakonec uspěli němečtí vědci, kteří k tomu použili celou řadu pokročilých technologií. Jako klíčový feromon octomilek odhalili látku zvanou methyl‑laurát. Je to relativně jednoduchá molekula, ale s octomilkami provádí pěkné kousky. V pohodě zvládne ovládání jejich sexuálního chování, které, pokud můžeme soudit, není úplně prostinké. Vědci byli až zklamaní, jak jednoduchá molekula to je.

Feromony jsou signální molekuly, s jejichž pomocí spolu živočichové komunikují. A my jejich komunikaci můžeme hacknout a využít v náš prospěch. Když teď známe sexuální feromon octomilek, může se na jeho výzkum vrhnout celá armáda vědců, kteří jistě najdou něco zajímavého. Třeba nám to pomůže v boji se škůdci.

Max Planck Society, PNAS