Lidé nejsou jediní: Také šimpanzi častěji používají pravou ruku

10.04.2017 - Zuzana Teličková

Zdá se, že člověk není jediným živočišným druhem, u kterého je častější pravorukost. Podle nové studie španělských vědců publikované v Americkém deníku primátologie se stejně často vyskytuje i u šimpanzů

Pravá ruka má přednost -<p>Stejně jako lidé, i šimpanzi častěji používají pravou ruku</p>
Pravá ruka má přednost -

Stejně jako lidé, i šimpanzi častěji používají pravou ruku

Objev vyplynul z pozorování 114 šimpanzů žijících v záchranných stanicích ve Španělsku a Zambii. Vědci jim předložili potravu ukrytou uvnitř trubky a monitorovali způsob, jakým se k ní budou snažit dostat. Ať už se šimpanzi snažili pochoutku vylovit prsty či s pomocí nějakého nástroje, častěji používali pravou ruku.

TIP: Zvířata jako lidé aneb Důkazy zvířecího altruismu u lidoopů

Tento rys byl tradičně přisuzován výhradně člověku a byl považován za výsledek asymetrií v lidském mozku souvisejících s uskutečňováním složitých úkonů, které vyžadují používání a koordinaci obou rukou,“ říká zástupce vědecké skupiny z Katalánského institutu lidské paleoekologie a sociální evoluce, jenž studii koordinoval. Současně bylo zjištěno, že stejně jako u lidí, i u šimpanzů se pravorukost vyskytuje častěji u samic.

Příroda 12/2010