Lidem se zdají sny. I dalším savcům a také ptákům. A co ještěrům?

11.10.2018 - Stanislav Mihulka

Výzkum spánku ještěrů ukazuje, že zřejmě spí velmi podobně jako my

<p>Spící teju pruhovaný z jižní Ameriky</p>

Spící teju pruhovaný z jižní Ameriky

Když lidé spí, tak postupně procházejí dvěma odlišnými typy spánku. Ve fázi REM (z anglického rapid eye movement, tedy rychlé oční pohyby) je mozek velmi aktivní a lidem se zdají živé sny. Ve spánku NREM (podle anglického non REM, tedy opak REM) se naopak mozek i tělo téměř vypnou.

Spánek jako takový je velmi důležitý fyziologický proces, který najdeme prakticky u všech živočichů. Jeho úkolem je zajistit odpočinek klíčových systémů těla, jejich správné nastavení a také vyčištění od zplodin metabolismu, hlavně pokud jde o nervovou soustavu. Odborníci si ale dlouho mysleli, že REM a NREM spánky se střídají jenom u suchozemských savců a u ptáků.

TIP: Starý trik: Ještěři mohli odhazovat ocas již v prvohorách, před 289 miliony let

Francouzští vědci teď zjistili, že velice podobnými fázemi spánku prochází i ještěři. Zkoumali velké jihoamerické ještěry teju pruhované a potvrdili, že spí podobně jako my. Vypadá to, že snění vzniklo už někdy u společného předka savců a ještěrů, což bylo asi tak před 350 miliony let. O čempak se ještěrům asi zdá?

CNRS