Loňská erupce vulkánu Anak Krakatoa vyvolala stometrovou vlnu tsunami

Loňské zřícení kuželu sopky Anak Krakatoa „vyšplouchlo“ obrovskou vlnu tsunami

30.11.2019 - Stanislav Mihulka

Vulkán Anak Krakatoa se objevil v Sundském průlivu mezi indonéskými ostrovy Jáva a Sumatra teprve v roce 1927, v místě zkázonosné erupce sopky Krakatoa, která se odehrála v roce 1883. Od té doby vyrostl do výšky 338 metrů. Není to nic divného, protože toto místo náleží mezi nejvíce vulkanicky aktivní oblasti světa.

V druhé polovině roku 2018 byl Anak Krakatoa aktivnější. Zhruba před rokem, v noci 22. prosince 2018 došlo k další v řadě nevelkých erupcí. Po této erupci se ale sopečný kužel sopky zhroutil do moře a vyvolal asi 5 až 13 metrové vlny tsunami, které se prohnaly Sundským průlivem. Při této katastrofě zahynulo 437 lidí a sopka Anak Krakatoa se snížila na pouhých 113 metrů.

TIP: Neslavně proslulá indonéská sopka Anak Krakatau spustila vánoční tsunami

Je to jistě děsivé. Jak ale zjistil tým britských a japonských vědců, ve skutečnosti mohla být tato katastrofa ještě mnohem horší. Sesunutí kráteru totiž vymrštilo mořskou vodu do počátečních výšek mezi 100 až 150 metry. Výška gigantické vlny sice rychle klesala, hlavně kvůli gravitaci a působení tření vln o mořské dno, ale když tato tsunami zasáhla neobydlený ostrov ve vzdálenosti několika kilometrů od vulkánu, tak měla ještě výšku kolem 80 metrů. Kdyby v těch místech bylo nějaké osídlení, ztráty na životech mohly být daleko vyšší. V okolí sopek jako je Anak Krataoa musejí místní lidé s podobnými katastrofami počítat a v maximální možné míře se na takovou situaci připravit.