Majestátní Andromeda ve viditelném a infračerveném světle

17.12.2014 - Martin Reichman

Tento pozoruhodný kompozitní obraz, který byl sestaven z archivních astronomických snímků ve viditelném a infračerveném světle, zachycuje Galaxii v Andromedě (M31), hmotnou spirální galaxii vzdálenou asi 2,5 miliónu světelných let od Země. Andromeda má více než dvojnásobný průměr jako naše vlastní Mléčná dráha a je největší blízkou galaxií.

V zavinutých spirálních ramenech se nachází populace jasných mladých hvězd a červeně zabarvené hvězdotvorné oblasti, které jsou vidět na snímcích ve viditelném světle z vesmíru i ze Země. Infračervené snímky ze Spitzerova kosmického dalekohledu jsou přimíseny přímo do detailních kompozitních červených a zelených kanálů a zvýrazňují hrudkovité prachové pásy zahřívané mladými hvězdami, když se zavinují ještě blíž ke galaktickému jádru. Na optických vlnových délkách jinak neviditelný teplý prach je zde oranžový.

• Zdroj fotografií: Robert Nemiroff, Jerry Bonnell