Mají i háďátka svobodnou vůli? Nejspíš ano!

16.03.2015 - Stanislav Mihulka

Výzkum nervové soustavy laboratorních červů potvrzuje, že háďátka svým způsobem uvažují o tom, co dělají

Vědci se doposud přou o to, jestli mají lidé svobodnou vůli a jestli ji mají, tak v jakém rozsahu. Nový výzkum Rockefellerovy univerzity přichází se zjištěním, že určitou svobodnou vůli mají i háďátka Caenorhabditis elegans, tedy oblíbení laboratorní červi. Když vědci totéž háďátko ve stejné situaci vystavili stejnému podnětu, tak háďátka nereagovala vždy stejně.

Badatelé analyzovali fungování neuronů háďátek a zjistili, že nervový systém háďátek jenom tak pasivně nečeká na podněty zvenčí. Naproti tomu jsou jejich nervové buňky, neurony, samy o sobě aktivní a podle vědců lze říct, že háďátka přemýšlejí.

Nejsou to žádní einsteinové a jejich uvažování při reakci na podnět zvenčí zahrnuje sotva pár neuronů. Lidský mozek má asi 90 miliard neuronů, které jsou propojeny asi tak 100 biliony nervových synapsí. Mikroskopická háďátka mají pro vědce tu velikou výhodou, že naprosto přesně známe počet jejich buněk. Víme, že správné háďatko má 302 neuronů, které propojuje 7 000 synapsí. Nervová soustava těchto červů má do lidského mozku hodně daleko, zároveň je mu ale v mnohém velmi blízká a vědci mohou na háďátkách zkoumat věci, které by jim u lidí nikdo zkoumat nedovolil.

Rockefeller University, Cell