Mají zóny obyvatelnosti také galaxie?

V souvislosti s objevenými exoplanetami a možnou existencí mimozemského života se obvykle skloňuje otázka tzv. obyvatelné zóny. Existují ale zóny obyvatelnosti také u galaxií?

18.12.2021 - Michal Švanda

Naše znalosti o kosmických tělesech svědčí o tom, že život zemského typu nemusí být ve vesmíru běžný. Zdá se, že jeho trvalý výskyt vyžaduje splnění mnoha delikátních podmínek. Nejčastěji se uvádí, že může existovat na vhodné planetě v obyvatelné zóně mateřské hvězdy. Jenže takové oblasti mají nejen stálice, nýbrž i galaxie, v nichž se hvězdy nacházejí.

Obyvatelné zóny souvisejí se strukturou hvězdných ostrovů a s jejich chemickým vývojem. Tak například v centrech velkých galaxií nepanují vhodné podmínky, protože tam s vyšší pravděpodobností nastávají katastrofické jevy jako výbuchy supernov, jež široké okolí sterilizují. Důležitou roli hraje také průměrná metalicita, tedy zastoupení těžších prvků. Bez nich se nemohou formovat kamenné planety a ani pro živé struktury by se nenabízel dostatek materiálu.

TIP: Astronomové identifikovali exoplanety, které jsou podle nich „obyvatelnější“ než Země

Obecně se soudí, že v naší Galaxii se obyvatelná zóna nachází v jejím disku do vzdálenosti asi deseti kiloparseků, s výjimkou samotného centra. Dále se astronomové domnívají, že velké hvězdné ostrovy jsou podmínkám pro život více „nakloněny“ než jejich menší protějšky jako právě Mléčná dráha.