Máme k dispozici fyzický důkaz existence Oortova mračna?

10.10.2014 - Michal Švanda

Na samé hranici obklopuje Sluneční soustavu zřejmě kulový obal složený z ledových těles – tzv. Oortovo mračno. Jde o hypotetický pozůstatek původní protoplanetární mlhoviny, který sem byl vymeten intenzivním slunečním vichrem krátce po vzniku našeho solárního systému.

Odhaduje se, že se v Oortově mračnu nachází více než bilion těles nepřesahujících velikostí desítky kilometrů, o úhrnné hmotnosti desíti Zemí. Většina objektů je zřejmě soustředěna ve vzdálenosti 50 000 AU, ale mnohé se vydávají až čtyřikrát dále a gravitačně je již ovlivňují okolní hvězdy.

Oortův oblak představuje nejspíš zdroj dlouhoperiodických komet. Fyzický důkaz o jeho existenci však přes veškerou snahu nemáme. Planetka Sedna je možná prvním známým zástupcem Oortova mračna, ale mezi astronomy nepanuje v tomto názoru jednota. Podobný status mají další tři známá transneptunická tělesa, jež prozatím nedostala jméno, ale pouze provizorní označení – 2000 CR105, 2006 SQ372 a 2008