Mamuti a neandrtálci toho měli společného víc, než se na první pohled zdá

11.04.2019 - Stanislav Mihulka

Mamuti i neandrtálci se přizpůsobili světu dob ledových podobným způsobem

Mamuty srstnaté a neandrtálce vždy spojovalo přinejmenším to, že žili společně na území zaledněné Evropy. Kromě toho, že jde o savce, na první pohled mnoho společného nemají, Mamuti jsou sloni a neandrtálci zase lidé. Izraelští vědci ale ve své nové studii tvrdí, že toho mamuti a neandrtálci ve skutečnosti sdílejí mnohem víc, než by se na první pohled mohlo zdát.

Jak mamuti, tak i neandrtálci vymřeli. Díky paleogenetikům ale máme v obou případech už delší dobu k dispozici jejich kompletní DNA. Izraelský tým pečlivě prostudovali genomy mamuta i neandrtálce a zjistil, že oba druhy sdílely celou řadu znaků na molekulární úrovni, které souvisejí s přizpůsobením vůči chladu a mrazu.

TIP: Překvapení: Analýza DNA šperků ze slonoviny v Kambodži odhalila mamuta

Mamuti i neandrtálci obývali svět, v němž běsnily doby ledové. Mamut srstnatý asi před 600 tisíci lety a neandrtálec o něco poději, asi před 400 tisíci lety. Jak mamuti, tak i nendrtálci se velmi chladnému klimatu přizpůsobili díky podobným „trikům“ na úrovni genů. Nakonec měli společnou ještě jednu věc. Na jejich vyhubení se zřejmě podstatně podílel náš druh, tedy Homo sapiens.

• Zdroj fotografií: Paul Jamin (1885)