Mamutí srážka: Dvojče našeho Slunce se srazilo s obřím asteroidem

30.08.2014 - Martin Reichman

Pokud jste žili v domnění, že mamutí srážky vesmírných těles jsou dávnou minulostí, pravděpodobně vás čerstvé pozorování vědců z Arizonské univerzity vyvede z omylu

Slunci podobnou hvězdu s označením NGC-2547 vědci sledovali pomocí Spitzerova vesmírného dalekohledu od května 2012 do srpna 2013. Na konci roku 2012 ale své pozorování museli na půl roku přerušit, hvězda se v této době příliš přiblížila ke Slunci a další sledování tak nebylo možné. Když se na počátku roku 2013 vrátili k dalekohledům, nevěřili vlastním očím.

Spitzer zachytil výrazné erupce v prachových částicích a obrovská prachová oblaka kolem NGC-2547. Vědci jsou přesvědčeni, že se jedná o následek mamutí kolize NGC-2547 s jiným vesmírným tělesem, které se odehrálo během půlročního „slepého“ intervalu.

Srážka jako z časů ranného vesmíru

Zatímco nejrůznější oblaka prachu, o nichž vědci tušili, že mohou pocházet ze srážek ve vesmíru, zachytil Spitzer již v minulosti, úplně poprvé se vědcům podařilo zaznamenat vesmírné těleso před srážkou a těsně po ní. Vědci dokonce uvádějí, že srážka takového rozsahu může nakonec vést až k formování nových planet.

Hvězdu NGC-2547, která se nachází v souhvězdí Plachet, přibližně 1140 světelných let od Země, budou vědci nadále pečlivě sledovat. Podobné mamutí vesmírné srážky totiž kdysi stály u zrodu vesmíru a jeho podoby jak ji známe dnes. Studium NGC-2547 nám tam může prozradit mnohé o vzniku planet a fungování vesmíru.