Mars: Jediné místo ve Sluneční soustavě, kde by mohli žít lidé

09.04.2014 - Petr Broža

Důvod, proč je Marsu věnována taková pozornost, je prostý: Jde o jediné místo, kam by se mohla v blízké době rozšířit lidská civilizace

Když v létě 2012 úspěšně přistál na povrchu Marsu robot Curiosity, nadšení vědců
v NASA neznalo mezí. Robot provedl všechny prvotní testy a začal pracovat podle plánu: jezdí, vrtá, zkoumá, analyzuje. Jeho mise byla následně z původních dvou let rozšířena na neurčito.

NASA navíc, povzbuzena jeho úspěchy, oznámila plán poslat na Mars v roce 2020 dalšího robota, který bude od Curiosity odvozen. Bude mít podobný design, přistane stejným způsobem, jen dostane odlišné vybavení, které bude upřesněno v závislosti na tom, jak se bude vyvíjet mise Curiosity.

Chystají se další

Nadšení z dobývání Marsu neustále roste. A nelze se tomu divit. Už první sondy Viking, které na Rudé planetě přistály (resp. jejich výsadkové moduly), byly velmi úspěšné a Viking 1 pracoval šest let. Následoval pohyblivý Sojourner a dvojice robotů Spirit a Opportunity, přičemž druhý jmenovaný funguje již deset let.

Na Mars se chce vydat také Indie, snaží se rovněž Rusko, možná se přidá i Čína. Optimismem nešetří ani soukromé americké fi rmy jako SpaceX a její představitel Elon Musk, který mimo jiné založil PayPal a společnost Tesla Motors, produkující výhradně elektrická vozidla.

Tip: Kdo přiveze první kámen z Marsu? Přečtetě si článek Tomáš Přibyla v novém Tajemství vesmíru 4/2014

Země je nám malá

Všechny tyto aktivity je nutné ocenit a podporovat. Mars je totiž jediným místem ve Sluneční soustavě (a tedy reálně dosažitelným se současnými kosmickými prostředky), kam může lidstvo rozšířit svou civilizaci. Země se nám totiž pomalu stává malou a časem nebude schopna naši populaci uživit.

Již nyní se na různých místech válčí o přírodní zdroje, ať už doslova (Afrika), nebo zatím jen politicky a ekonomicky (ropa v Arktidě). Mars je, zdá se, ideálním místem, kde bychom se mohli pokusit o terraformaci – přeměnu rudé pouště na místo vhodné pro život. Jak by mohl vypadat Mars po terraformaci ukazuje přiložený obrázek.

Stephen Hawking, uznávaný astrofyzik a asi nejznámější vědecká osobnost současnosti vůbec, tvrdí, že lidstvo na Zemi nepřežije dalších tisíc let. Chceme-li zachovat naši civilizaci, musíme se podle něj dostat z planety pryč. Úspěchy současné kosmonautiky, astronomie a vědy obecně nám dávají dobrou šanci. Stačí si uvědomit, co všechno jsme dokázali za pouhých 57 let kosmických letů.

Držme tedy palce všem, kdo průzkumu blízkého i vzdáleného vesmíru zasvětili své životy.

Tajemství vesmíru 5/2013