Mars měl v minulosti dostatek vody, aby pokryla celý jeho povrch

06.03.2015 - Martin Reichman

Mars měl v minulosti zásoby kapalné vody srovnatelné s Atlantickým oceánem na Zemi

Nová studie NASA naznačuje, že Mars měl v minulosti více vody, než kolik je ho v severním ledovém oceánu na Zemi. Takové množství vody by podle vědců dokázalo pokrýt celou plochu Marsu, při průměrné hloubce 137 metrů.

Studie vychází z dat Evropské jižní observatoře, která se dlouhodobě zabývá poměrem H2O a HDO, tedy vody a tzv. polotěžké vody v marsovské atmosféře. Porovnáním hodnot z atmosféry Marsu s vodou uvězněnou v marsovském meteoritu, vědci dospěli k závěru, že před 4,3 miliardami let bylo na rudé planetě vody hojnost. Mars ale v průběhu času přišel přibližně o 87% svých vodních zásob.

Vědci předpokládají, že nejpravděpodobnějším místem, kde se oceán nacházel, je severní pól Marsu. Oceán by v takovém případě pokrýval zhruba 19% plochy planety, pro srovnání Atlantický oceán zabírá zhruba 17% povrchu Země.

• Zdroj fotografií: NASA, GSFC