Mars: Rudá planeta, na které tekla voda a mohl existovat život

08.04.2014

Mars je v pořadí čtvrtá planeta obíhající kolem Slunce, zhruba 1,52× dále než Země. Doba oběhu – marťanský rok – se rovná 1,88 roku pozemského. Sklon rotační osy je prakticky shodný se sklonem osy naší planety. Na Marsu se proto střídají roční období a jeho polární čepičky (složené především ze zmrzlého oxidu uhličitého a také vodního ledu) se během oběhu kolem Slunce střídavě zvětšují a zmenšují.

Atmosféra

Astronomická pozorování ukázala, že atmosféra planety je stokrát řidší než pozemská a skládá se hlavně z oxidu uhličitého. Kosmické sondy postupně objevovaly svědectví toho, že v minulosti byla atmosféra mnohem hustší a obsahovala velké množství vodní páry, která částečně vyprchala do kosmu a částečně ve formě ledu zkondenzovala pod povrchem. Na povrchu jsou viditelné stopy minulého zaplavení. Současný atmosférický tlak a nízká teplota neumožňují výskyt většího množství vody v kapalné formě.

Velikost a rotace

Den na Marsu trvá 24 hodin a 40 minut. Aby nedocházelo ke zmatkům, nazývají ho pracovníci kalifornského řídicího střediska „sol“ – na rozdíl od pozemského dne. Rovníkový poloměr Marsu je 3 387 km, oproti 6 378 km Země, povrchová gravitace činí pouze 0,38 g, tedy třetinu přitažlivosti pozemské.

Měsíce

Kolem Marsu krouží měsíce Phobos a Deimos (Strach a Hrůza, průvodci boha války Marta). Jsou to zřejmě malé planetky (sondy ukázaly, že jde o balvany s rozměry 19 × 27 km a 10 × 16 km, pokryté krátery), které původně obíhaly kolem Slunce v hlavní oblasti planetek mezi drahami Marsu a Jupiteru a pak je Mars svou gravitací zachytil.

Mars ve zkratce