Marťanská záhada: Jsou buňky objevené uvnitř meteoritu organického původu?

25.08.2014 - Martin Reichman

Vědci objevili zvláštní struktury připomínající mikrobiální buňky uvnitř známého marťanského meteoritu, který dopadl v roce 1911 v Egyptě. Stále si ale nejsou jisti, zda jde o důkaz existence života na Marsu

Desetikilogramový meteorit Nakhla, pojmenovaný podle oblasti kam v roce 1911 dopadl, je předmětem zkoumání vědců již mnoho let. Nejnovější výzkum vědců z Národní technické univerzity v Aténách, navazoval na již dříve objevené zvláštní struktury uvnitř meteoritu, které svým tvarem připomínají buňky organického charakteru.

Duté a vejčité buňky uvnitř meteoritu jsou přibližně 80 mikronů dlouhé a 60 mikronů široké. K jejich studiu vědci použili nejnovější přístroje, včetně elektronových mikroskopů, rentgenové analýzy a hmotnostní spektrometrie. Výsledky ukázaly, že objevené buňky jsou bohaté na železo, síran vápenatý, chlorid sodný, uhličitan železa a další hydratované minerály, tedy prvky, které jsou slučitelné s existencí života na Marsu. Některé z nich vznikly jako důsledek chemických proseů ve vodě. Vědci zároveň vyloučili, že by nalezené prvky mohly souviset s kontaminací na Zemi. Buňky jsou totiž mnohem větší, než jaké byly zaznamenány na naší planetě.