MAVEN začala s výzkumem atmosféry Marsu a posílá první snímky

27.09.2014 - Martin Reichman

Kosmická sonda MAVEN, které vyrazila v listopadu 2013 k oběžné dráze Marsu, se hned po vstupu na orbit rudé planety pustila do práce. Pomocí ultrafialového zobrazovacího spektrografu nyní mapuje horní vrstvy atmosféry Marsu a je tak vůbec první pozemskou sondou, která tuto část atmosféry zkoumá.

První snímek ukazuje ultrafialové světlo odrážející se od atomů vodíku (modrá), kyslíku (zelená) a povrchu planety (červená). Ze složeného i jednotlivých snímků je patrné, že lehčí atomický vodík sahá tisíce kilometrů do vesmíru, zatímco těžší atomy kyslíku jsou gravitací drženy blíže k povrchu. Oba atomy jsou produktem rozpadu vody a oxidu uhličitého v marťanské atmosféře a informace z MAVENu by nám mohly napovědět, jak rychle vlastně Mars o vodu v atmosféře přichází.

• Zdroj fotografií: apod.nasa.gov