MBT-70: nerealizovaný projekt "nejlepšího tanku své doby"

15.04.2015 - Ivo Pejčoch

Společný projekt USA a západního Německa měl být schopen důstojného měření sil se sovětskými stroji a měl být nadřazen všem tehdejším tankům


Reklama

Na počátku šedesátých let uvažovalo velení amerických i západoněmeckých pozemních sil o zadání vývoje moderního středního tanku, respektive stroje kategorie označované jako MBT (Main Battle Tank), který by perspektivně nahradil americké M60 a německé Leopard I. Vozidlo mělo být nadřazeno tehdejším západním a především sovětským strojům srovnatelné kategorie a mělo být schopné ničit palbou na značnou vzdálenost obrněná vozidla i živé cíle. Obrněnec by současně mohl působit na bojišti za masivního nasazení zbraní hromadného ničení.

Na obou stranách Atlantiku tak postupně uzrálo rozhodnutí ušetřit vývojové prostředky spojením obou programů a zahájením společného vývoje středního tanku pro sedmdesátá léta. Společný program dostal označení MBT-70 (Main Battle Tank for seventheens) a spočíval v plánu připravit do konce desetiletí k výrobní fázi moderní střední tank, využívající technologické základny obou zemí. Západoněmecké ministerstvo obrany připravovaný stroj vedlo jako Kamfpanzer 70 (Kpz 70).

Rozdílné představy

Jak se však brzy ukázalo, spolupráce spojenců přinášela stále další problémy, které zdaleka neměly kulturní nebo jazykový ráz. Ani vzpomínky na druhou světovou válku, kdy proti sobě stály obě země v krvavých bitvách, nepředstavovaly zásadní problém. Tím, co obě strany skutečně rozdělovalo, byla odlišná koncepce nasazení tankových vojsk, rozdílné potřeby Bundeswehru a US Army, jiné konstrukční školy i názory na pohonné systémy či výzbroj. Základní rozdíl představovala i filozofie použití připravovaného obrněnce, které se v USA i SRN značně odlišovaly.

Zatímco Američané potřebovali mohutný, výkonný stroj, schopný nasazení na jakémkoliv místě na planetě, Němci s ohledem na svou poválečnou obrannou koncepci preferovali vozidlo optimalizované pro nasazení na evropské půdě, přičemž hlavního protivníka očekávali v tankových klínech sovětských T-55 a T-62.

Hlavní výzbrojí se měl stát americký kanón XM150 ráže 152 mm, představující kombinaci děla a vypouštěcího zařízení protitankových raketových střel MGM-51A Shillelagh. Sekundární zbraň měl tvořit rychlopalný kanón Rheinmetall MK20 ráže 20 mm. Německá strana však po celou dobu preferovala instalaci klasického kanónu ráže 120 mm s vysokou úsťovou rychlostí.

MBT-70

OSÁDKA: 3 muži

HMOTNOST: 50,4 t

DÉLKA: 9,26 m

ŠÍŘKA: 3,56 m

VÝŠKA: 2,53 m

POHONNÁ JEDNOTKA: AVCR-1100

VÝKON: 1 095 kW

RYCHLOST: 69 km/h

DOJEZD: 644 km

HLAVNÍ VÝZBROJ: 152mm + 20mm kanón VEDLEJŠÍ VÝZBROJ: 7,62mm kulomet 

 

Pohonnou jednotkou amerických MBT70 se stal vidlicový vzduchem chlazený diesel Continental AVCR-1100 o výkonu 1 470 koňských sil při 2 800 otáčkách za minutu, zatímco Němci montovali svůj kapalinou chlazený, rovněž dvanáctiválcový vidlicový diesel Daimler Benz o 1 500 koních při 2 600 otáčkách za minutu. Zajímavý byl rovněž podvozek, používající hydropneumatický systém odpružení, umožňující variabilní změnu konfigurace a světlé výšky. Tank tak mohl poklesnout a snížit celkový profil, což bylo výhodné v krytém postavení. Při překonávání svislé stěny nebo prudkého svahu zase pomáhalo sklopení zadní části podvozku.

Odborníci z obou zemí projekt kritizovali pro jeho velkou technickou náročnost a časem se k nim přidala i část politiků a ekonomů. Po dohodě s německými partnery vyhlásilo americké ministerstvo obrany 20. ledna 1970 zastavení celého společného programu. MBT70 však představuje skutečně zajímavý stroj, určitý milník ve vývoji obrněné techniky, a přestože se dočkal jen hrstky prototypů, jeho význam byl nezastupitelný. Při jeho vývoji se totiž otestovala celá řada komponentů a technologií později zužitkovaných při vývoji a produkci typů Leopard II a M1 Abrams.

 

Příště: Německý projekt Ratte: Hitlerova "pozemní loď"

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE Speciál - Svět tanků

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Nejen alkohol, ale také rozbujelá prostituce a hazardní hry dennodenně trápily počestné občany Ostravy.

Historie

Nejstarší zobrazení lovu na světě.

Věda

Řada hotelů po celém světě dodržuje letitou tradici neoznačování pokoje s číslem třináct, některé dokonce přeskakují třináctku i v označení pater.

Zajímavosti

Výtrysk prachu a kamení z planetky Bennu letos 6. ledna

Vesmír

Také ve Francii musely po odchodu mužů zastat práci na poli ženy.

Válka

Kaňon je až 27 kilometrů široký a přes půl kilometru hluboký.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907