Mega tsunami: Před 73 tisíci lety zaplavila Kapverdy vlna vysoká 250 metrů

06.10.2015 - Martin Reichman

Třicetimetrová vlna tsunami, která zpustošila Indonésii, byla pouhou vlnkou proti té, která v minulosti zaplavila Kapverdy

Zemětřesení v Indickém oceánu, které v roce 2004 vzniklo posunutím tektonické desky, vyvolalo masivní vlnu tsunami. Třicet metrů vysoká vlna tehdy usmrtila 230 tisíc lidí a způsobila miliardové škody především v Indonésii, Indii, Thajsku a na Srí Lance. I přes hrůzný rozsah této přírodní katastrofy, bylo tsunami z roku 2004 pouhou vlnkou proti tomu, které v minulosti zasáhlo Kapverdské ostrovy.

Mega tsunami

Kapverdské ostrovy se nacházejí v jižní části severního Atlantiku, přibližně 570 kilometrů od pobřeží Afriky. Souostroví se skládá z 10 ostrovů a 5 menších ostrůvků. Všechny ostrovy jsou vulkanického původu, pouze jeden je ale doposud aktivní. Nachází se na ostrově Fogo a jmenuje se Pico do Fogo.

Právě tento 2 829 metrů vysoký vulkán má na svědomí obří vlnu, která se před 73 tisíci lety převalila přes celé souostroví. Podle vědců z bristolské univerzity se tehdy část vulkánu oddělila a sesunula se do oceánu. Obrovské množství horniny způsobilo megavlnu tsunami, která podle počítačových modelů dosahovala výšky až 270 metrů.

V okamžiku, kdy obří vlna dorazila k ostrovu Santiago, vzdáleného 55 kilometrů od vulkánu Pico do Fogo, dosahovala výšky okolo 170 metrů. Jako kamínky zvedala vlna obří pískovcové balvany vážící 700 tun a unášela je hluboko do vnitrozemí ostrova. Některé z těchto balvanů vědci objevili až půl kilometru ve vnitrozemí, ve výšce přes 200 metrů nad hladinou moře.

900 metrů vysoká vlna

Událost stará přes 70 tisíc let se nás ale dotýká více, než by se mohlo zdát. Podle doktora Simona Daye, z University College London, by se podobný scénář mohl opakovat i na jednom z Kanárských ostrovů - La Palma, na kterém se nachází aktivní vulkán Cumbre Vieja. Sesuv západního křídla tohoto rozsáhlého stratovulkánu by mohl vyvolat vlnu tsunami vysokou až 900 metrů

V okamžiku kdy by tato vlna dosáhla západního pobřeží Afriky, dosahovala by výšky okolo 100 metrů. Byla by tedy třikrát vyšší než ta, která v roce 2004 zpustošila Indonésii. Dopady ničivé vlny by ale pocítila i vzdálená Florida. K jejím břehům by podle Simona Daye mohla dorazit až 50metrová vlna.

American Association for the Advancement of Science, Live Science