Mercury Faith 7: Problémy při návratu z kosmu

15 . 5 . 1963

Patnáctého května 1963 ráno místního času vynesla raketa Atlas z floridského mysu Canaveral na oběžnou dráhu poslední kosmickou loď v rámci programu Mercury, který znamenal vesmírnou premiéru pro americké astronauty. Do plavidla pokřtěného Faith 7 (Víra 7) se posadil vojenský pilot Leroy Gordon Cooper. Mise trvala přes 34 hodin, loď obletěla 22× Zemi a dosáhla orbity s maximální výškou 267 km.

Cooper se během letu zapojil do řady vědeckých pokusů: například z plavidla vypustil speciální kouli s pulzujícími světly a zkoušel ji poté na oběžné dráze pozorovat. Zkoumal také vesmírnou radiaci, poprvé v dějinách americké kosmonautiky vysílal živé televizní záběry na Zemi (zatím jen pro řídící středisko) a rovněž jako první astronaut USA v kosmu spal – celkem šest hodin, spánek byl však přerušovaný. Jako by Cooper tušil, co ho čeká dalšího dne…

Když se mise chýlila ke konci, překvapil astronauta při 21. obletu Země elektrický zkrat, který připravil o energii systém automatické stabilizace a řízení. Cooper s pomocí kolegy Johna Glenna na palubě sledovací lodi poblíž Japonska připravil a provedl manuálně řízený brzdicí zážeh, při němž mu pomohly hodinky na ruce a navigace podle hvězd skrz okýnka. Navzdory poněkud drsné improvizaci přistála Faith 7 pouhých 6 km od záchranného plavidla USS Kearsarge v Pacifiku

Cooper poté zavítal do vesmíru ještě jednou – o dva roky později strávil na oběžné dráze celý týden s kolegou Charlesem Conradem jako velitel letu Gemini 5. Proslul také vzpomínkami na pozorování UFO v roce 1951, když sloužil coby vojenský pilot v Německu. Popřel však zprávy o údajném sledování „neidentifi kovaných létajících předmětů“ při letu Mercury.