Městské domy Victora Horty: Vlny a ornamenty mistra secese

06.07.2015 - Kateřina Vašků

Hned čtyři bruselské městské domy z konce 19. století již patnáct let figurují na seznamu památek UNESCO. Jedná se o jedny z prvních staveb, v nichž belgický architekt Victor Horta uplatnil prvky rodícího se secesního stylu


Reklama

Konec 19. století vnesl do architektury svěží závan v podobě nového stylu známého jako art nouveau neboli secese. Otevřené prostory, charakteristicky zaoblené linie, práce se světlem i květinové motivy vítali někteří s nadšením, jiní celý styl zatracovali. Snad i proto bylo později mnoho secesních staveb zbouráno či přebudováno. Hned čtyři bruselské městské domy podle návrhu významného architekta Victora Horta (1861–1974) ze samotného počátku éry art nouveau naštěstí přetrvaly.

Inspirováno přírodou

První z proslulých staveb, Hôtel Tassel, považují odborníci za jednu z nejranějších secesních budov vůbec. Šlo rovněž o první objekt, na němž mohl Horta realizovat svoji originální vizi. Architekt dokončil dílo věnované belgickému vědci Emilu Tasselovi již roku 1894, nicméně následujících sedm let navrhoval nábytek do interiéru.

Horta především upustil od klasického rozmístění chodeb a místností, přičemž dominantou domu se stalo prostorné schodiště procházející jeho středem. Stavba poutala zejména všudypřítomnými zvlněnými liniemi, pro které našel autor inspiraci v rostlinné říši. Květinové motivy se objevily také na mozaikách a malbách v celém domě.

Ocel, sklo a domovní zvonek

Hôtel Solvay vybudovaný v letech 1895–1898 se nesl v podobně svébytném stylu. Dům vznikl na zakázku pro Armanda Solvaye, syna bohatého belgického průmyslníka, a Horta tak při navrhování sídla rozhodně nemusel šetřit. Použil vzácné materiály jako mramor, onyx, bronz či drahé dřevo z tropických lesů a zvláštní pozornost věnoval také bytovým doplňkům – vlastnoručně navrhl nábytek, koberce, lustry, a dokonce i zvonek na dveřích.

Hôtel van Eetvelde výrazně poznamenala Hortova záliba v tehdy populárních „průmyslových materiálech“, k nimž patřila především ocel a barevné sklo. Svědčí o tom například ocelové konstrukce na fasádě nebo skleněná kopule v přijímací místnosti.

V letech 1898–1901 pak spatřila světlo světa poslední z kvarteta chráněných památek – Maison & Atelier Horta. Dnes se v někdejším architektově domě nachází muzeum nesoucí jeho jméno, kde lze obdivovat nejen fascinující krásu secesních interiérů, ale také stálou expozici nábytku, nádob a uměleckých předmětů navržených Hortou i jeho současníky.

Reklama

  • Zdroj textu:

    100+1 zahraniční zajímavost

  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Svoboda z oceli a kůže

Společnost: Harley-Davidson
Založena: 1903, USA, Milwaukee
Ikony: modely JH „Two-Cam“ (1928), Hydra-Glide (1952), Electra Glide (1965), FX Super Glide (1971)

Motorky Harley-Davidson, které dnes více než co jiného představují synonymum svobodného životního stylu, vznikly vlastně opravdu pro zábavu. Jejich „otcové“ – ve skutečnosti dvacetiletí mladíci a potomci anglických emigrantů Arthur Davidson a William Harley – si prostě chtěli urychlit časté cesty k jezeru. A tak je napadlo přišroubovat k obyčejnému jízdnímu kolu benzinový motor. Svou myšlenku ovšem dále rozpracovávali a již v roce 1903 spatřil světlo světa jejich „stroj číslo jedna“. Dokázal vyvinout rychlost až 60 km/h a jezdil i do kopce. Podnikaví mladíci motorku prodávali za 200 dolarů (asi 112 tisíc korun v dnešních cenách) a zakázky se jen hrnuly. Není divu – ceny automobilů se tehdy pohybovaly v řádech tisíců dolarů. Ocelový orel, symbol jejich nově založené firmy Harley-Davidson (H-D), mohl hrdě vzlétnout. 

Bezstarostná jízda

S trochou nadsázky lze říct, že jejich společnost v následujících desetiletích přežila vše: velkou hospodářskou krizi, období špatné kontroly kvality, finanční propad i konkurenci levnějších a zpočátku dynamičtějších japonských výrobců. Stačila si však přitom připsat hned několik legendárních kousků. Jeden takový vznikl roku 1952 pod označením Hydra Glide: na jeho slávě se pak velkou měrou podílel i film Divoch s Marlonem Brandem v hlavní roli, v němž se záporný hrdina proháněl právě na této „těžké mašině“. V 60. letech se harleye staly doslova reklamou na svobodu, poté co se objevily v kultovním snímku Easy Rider (Bezstarostná jízda). Model FLH Electra Glide (1965) dodnes tvoří zlatý standard amerických motorkářů.  

Ačkoliv firma prošla mnohými krizemi a její motorky byly svého času spojovány s temným podsvětím, nakonec si dokázala místo na trhu udržet. Stále platí, že pro většinu lidí je jakýkoliv „svalnatý“ motocykl prostě „hárlej“ a stejně tak slavná značka evokuje představu chopperu – v obou kategoriích má přitom H-D na všech kontinentech už dlouho silnou konkurenci. Každoročně pak vyjede na silnice na 300 tisíc nových modelů, jejichž základní pořizovací cena se pohybuje v přepočtu kolem čtvrt milionu korun. (foto: Unsplash, CC0)

Zajímavosti

Soukromé civilní lodě pomohly evakuovat britské a francouzské vojáky z obleženého přístavu. Malba britského malíře Charlese Cundalla.

Válka

Kometa 2I/Borisov byla první kometou přilétající z mezihvězdného prostoru, jakou astronomové zaznamenali při průletu Sluneční soustavou v roce 2019. Dalším podobným objektem byla `Oumuamua, u které ale panují dohady, zda šlo skutečně o kometu nebo o planetku.

Vesmír

Nejstarší 3D mapa podle archeologů zřejmě znázorňuje území v západní Francii.

Věda
Zajímavosti
Historie

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907